Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Kankaanpään taidekoulu teki mahdottoman mahdolliseksi – opetus sujuu etänä, mutta iso pulma on vielä edessä

Sopeutumisaika oli niin lyhyt, ettei kukaan tiennyt, miten homma toimisi – Kankaanpään taidekoulu siirtyi täysin etäopetukseen 18. maaliskuuta. – Taideopetus perustuu lähikontaktiin, joten etäopetus on vaikeampaa kuin useimmilla muilla aloilla. Yllättävän hyvin kuitenkin sopeuduimme, kun päätimme, että tehdään mahdoton mahdolliseksi, kertoo koulutusohjelmavastaava Matti Velhonoja . Koulu tyhjeni, kun opiskelijat siirtyivät työskentelemään koteihinsa ja opettajat online-yhteyksiin ryhmien kanssa. Opettajat ovat opiskelijoiden saatavilla koko ajan ja ovat henkilökohtaisemmassa yhteydessä niihin, jotka tätä tarvitsevat. – Monilla on varmasti jaksamiseen liittyviä haasteita, eikä luovuuskaan välttämättä kukoista tällaisessa tilanteessa. Sekä opettajat että opiskelijat yrittävät parhaansa, ja sen pitää riittää. Toivotan armollisuutta itse kullekin. Suurin ongelma koski valmistuvia opiskelijoita. Koulun on taattava mahdollisuus valmistua määräajassa, mutta olosuhteet lopputyön tekemiseen rajoittuivat merkittävästi. Kahdeksan opinnäytetyön tekijää sai luvan jäädä työskentelemään koulun tiloihin. He olivat lähinnä kuvanveistäjiä, joilla ei ollut mahdollisuutta työskennellä muualla. Nopeasti poikkeustilan edetessä selvisi, että perinteinen lopputyönäyttely ei tule toteutumaan. Näyttelyn korvaa nyt digitaalinen galleria, johon lopputyöt on dokumentoitu. – Nyt olemme hyvällä mallilla, kun opinnäytetöiden arviointiin ja dokumentointiin liittyvät ongelmat on voitettu. Opinnäytetyön tekijät ovat tällä viikolla antaneet koululla tilaa kahdeksalle muulle opiskelijalle. Heistä neljä on vaihto-opiskelijoita ja neljä perustellun anomuksen tehneitä muita opiskelijoita. Edessä olevista haasteista pulmallisin on nyt uusien opiskelijoiden valinta. Koulu vastaanotti tänä vuonna ennakkotehtävät muutenkin ensimmäistä kertaa pelkästään digitaalisessa muodossa, joten tämä oli murheista pienin. – Varsinaisessa valintakokeessa on ollut hyvin tärkeää, että hakijat työskentelevät taidekoulun kampuksella ja me näemme heidät täällä. Nyt tämä ei ole mahdollista, Velhonoja tiivistää. Karsinta tapahtuu siis verkon välityksellä. Rakenne noudattelee aiempien vuosien live-karsintaa. On nelipäiväinen valintakurssi, jossa hakijat on jaettu pienryhmiin ja kuhunkin ryhmään ollaan kamerayhteydessä. Ryhmät dokumentoivat ratkaisujaan annettuihin tehtäviin. Kukin hakija näyttää henkilöllisyystodistuksensa kameralle, jotta voidaan varmistaa, että tehtävää tekee oikea henkilö. – Arvioitsijoiden kannalta etäkarsinta on ehdottomasti vaikeampi, sillä on hankala saada selville, minkälainen hakija on oppijana. Esimerkiksi suoraan lukiosta tulleilla on aivan erilainen lähtötaso kuin taidekursseja käyneillä. Kaikki hakijat haastatellaan erikseen, minkä perusteella arvioidaan opiskelumotivaatiota ja koulutettavuutta. Poikkeusolosuhteet ovat pakottaneet taideopetuksen monenlaisiin kompromisseihin. Grafiikan kurssi keskittyy nyt pelkkään piirustukseen, joka on toki iso osa kurssia muutenkin. Havaintomaalauskurssilla opiskelijat maalaavat omaan arkeen liittyvistä havainnoista. Velhonojan mukaan taidekoulu on saanut tärkeää oppia jatkoa ajatellen. – Satakunnan ammattikorkeakoulu on tarjonnut meille työvälineet etätyöhön, mutta ne ovat olleet vähäisessä käytössä taidealalla. Nyt sekä opettajat että opiskelijat ovat harjaantuneet niiden hyödyntämisessä, Velhonoja mainitsee. – Haluan ajatella, että olemme etuoikeutettuja. Tämä on yhteinen kokemus, jossa kaikki kantavat vastuun. Rosalia Silferin lopputyö on suurikokoinen veistos, jota olisi ollut varsin mutkikasta työstää eteenpäin muualla kuin koulussa. Kun tieto poikkeustilasta tuli, hän oli varautunut siihen, että pitää keksiä jotain muuta. – Vietin jo nostalgisen viimeisen illan koululla. Onneksi sain poikkeusluvan työskennellä siellä, sillä muuten teos olisi jäänyt kesken. Aivan entiseen malliin ei työskentely koululla ole jatkunut. Aikarajat tiukentuivat huomattavasti – aiemmin koululle pääsi milloin tahansa aamuseitsemän ja puolenyön välillä, nyt työskentelyajaksi rajoittui 9–17. Silfer sekoittelee lopputyössään iloisesti erilaisia materiaaleja. Poikkeustilan takia materiaalien hankinta muuttui hankalammaksi. – Välillä kangaskauppa oli normaalisti auki, ja sitten kun menin sinne hankkimaan kankaita, se olikin äkkiä kiinni. Silfer koki kuitenkin helpoksi mukautua tilanteeseen ja muokata teostaan saatavilla olevien materiaalien mukaan. Vaikeampaa on ollut esimerkiksi niillä veistäjillä, jotka ovat yhden tietyn materiaalin varassa. Lopputyönäyttelyn vaihtuminen digitaaliseksi galleriaksi on inspiroinut Silferiä, vaikka kolmiulotteinen teos ei kuvaruudulla pääsekään oikeuksiinsa. – Ajattelen, että teen digigalleriaan uuden teoksen veistoksen pohjalta. Hyödynnän 360-kameraa ja videota. Ensimmäisen vuoden opiskelija Susa Pirttisalo pukee sanoiksi omia ja opiskelijatovereidensa tuntoja. – Poikkeustilassa opiskeleminen on ollut todella uuvuttavaa. Meillä oli menossa esimerkiksi mediaosaamisen kurssi, ja nyt äkkiä pitikin kotona yksin opiskella ohjelmia, joita en ollut ennen käyttänyt. Pirttisalo kehuu opettajan tehneen hyvät opetusvideot Youtubeen, mutta yleisesti ottaen hänestä tuntuu, että opettajat ovat nyt kauempana. – Opiskelijatoverit ovat tulleet entistä tärkeämmiksi. Heiltä saa tarvittavaa vertaistukea. Luokan keskinäinen nettipuhelu on korvannut ruokatunnin keskusteluja. Erityisen tiukassa vaiheessa ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat lähettivät yhteisen sähköpostin opettajille: nyt on liikaa hommia, deadlinet kasaantuu. – Palaute oli hyvin ymmärtäväinen. Deadlineja pidennettiin ja tehtäviä vähennettiin. Kerrostalon kerhohuone on toiminut tilapäisenä työtilana, kun Pirttisalo on luonut veistoksia sekä Kankaanpään Taideviikolle että Vähäkyröön yhdessä Emma Asikaisen kanssa. Nyt työskentelypari pääsee erikoisluvalla veistämään taidekoululle – tosin vuorotellen. – Työskentelyssämme on vaiheita, joissa tarvitaan molempia. Anommekin nyt vielä mahdollisuutta siihen, että voisimme olla koululla samaan aikaan.