Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Verotiedot

Korkeilla koroilla koko ilta – oikeilla valinnoilla juhlamieli säilyy valomerkkiin asti

Syksyn juhliin kopsutellaan tyylikkäästi korkeissa koroissa. Harmillisesti upeissa juhlajalkineissa jalat kipeytyvät herkästi. Oikeilla valinnoilla voi kuitenkin vaikuttaa siihen, että juhlamieli säilyy valomerkkiin asti. Mitä korkeammat korot, sitä enemmän kehon kuormitus siirtyy päkiälle ja isovarpaalle. Voisiko korkojen korkeudessa hivenen tinkiä? Kannattaa myös varmistua, että jalkine on varmasti oikean kokoinen. Eniten jalkaa rasittavat kapeakorkoiset ja ohutpohjaiset juhlakengät. Hieman paksumpi korko, jalkapöytää tukevat remmit ja tukeva pohja tuovat merkittävästi lisää käyttömukavuutta. Ylikuormituksen aiheuttaa korkokenkien kantaosan kaltevuus, jonka seurauksena jalkaterä liukuu kengän kärkeen. Vaikutus kasvaa, jos kengän vuori ja sisäpohja ovat kiiltäväpintaista nahkaa. Joissain laadukkaissa kengissä onkin kantaluun edessä jarrutyyny. Hyvissä juhlakengissä kantaosa on suora, jolloin kantapää pysyy paikallaan. Kenkien sisään sujautettavat geelityynyt vähentävät painetta ja tärähdyksiä. Päkiän alle laitettavien tyynyjen lisäksi on saatavilla myös kantapään alle pantavia pehmusteita, jotka voivat parantaa kengän istuvuutta ja olon mukavuutta. Myös ohuilla liimattavilla pehmusteilla voi helpottaa kipua ja paineoireita. Asiantuntijat varoittavat korkokenkien pitkäaikaisesta, yhtämittaisesta käytöstä ja muistuttavat, että korot muuttavat koko kehon liikeketjun. Seurauksena voi ajan mittaan olla nivelkulumia ja pysyviä vaivoja, jotka kipuilevat niin jaloissa kuin alaselässäkin. Lähde: Terveyskirjasto Duodecim