Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Verotiedot

Alempi tieverkko on tällä hetkellä erittäin liukas – katso video

Ihminen on siitä jännä eläin, että se on harvoin tyytyväinen. Kun ei ole lunta, valitetaan, että ei ole lunta. Kun on lunta ja pakkasta, murheet ovat toisenlaisia. Tällä hetkellä talvinen tiekeli huolettaa erityisesti alempaa tieverkkoa käyttäviä autoilijoita. Kehnossa kunnossa tiestö onkin, mutta keskiviikkona esimerkiksi Karviantie oli kohtalaisessa kunnossa. Kuntoon löytyikin nopeasti selitys, tiekarhu oli vieraillut alueella ja poistanut polanteet. Tienhoidosta vastaaville tahoille tämä on kuitenkin tuttua ja joka talvista työtä. Varsinais-Suomen ely-keskukseen on tullut tänäkin talvena runsaasti palautetta alemman tieverkon kunnosta. Aluevastaava Pekka Hautaviita Varsinais-Suomen ely-keskuksesta kertoo, että meneillään oleva talvi on ollut poikkeuksellisen haasteellinen. –Joulukuussa lämpötila sahasi paljon nollan molemmin puolin, joten hiekoitusta ja suolausta jouduttiin tekemään paljon. Tienhoito on talvella haastavaa. Kelin muuttuessa tienpitäjät ovat tietynlaisessa oravanpyörässä. Pitäisi tehdä kolmea työtä samaan aikaan, eli auraamaan, poistamaan sohjoa ja hiekoittamaan. Hautaviidan mukaan paljon puhuttu ilmastonmuutos näkyy myös tienhoidossa. –Ennen kun puhuttiin talvikelistä, tarkoitettiin kuivaa pakkasjaksoa. Silloin ei ollut tiestössä uria eikä muuta ongelmaa. Nyt kun lämpötilat vaihtelevat paljon, uria pääsee syntymään, toteaa Hautaviita. Juttu jatkuu videon alapuolella. Päätiet , eli valta- ja kantatiet ovat tällä hetkellä hyvässä kunnossa. Asvaltti on kuivaa ja ajokeli on lähes kesäinen. –Monesti unohdetaan, miten tien pinnan saa kuivaksi – oikea-aikaisella suolauksella. Kun suola levitetään oikeaan aikaan ja sen jälkeen poistetaan tiestä sohjot, suola kuivattaa tien pinnan. Ilman suolaa päätiet olisivat samassa kunnossa kuin esimerkiksi Siikaistentie. Tuota ei aina ymmärretä, kun vaaditaan suolauksen vähentämistä. Alempi tieverkosto kuuluu tienhoitoluokkiin 2 ja 3. Niissä hoitoluokissa tiestöä ei suolata. –Liikennemäärät ratkaisevat, mihin hoitoluokkaan tie kuuluu. Esimerkiksi Siikaistentie kuuluu kakkosluokkaan, kertoo Hautaviita. Tienhoidolle on olemassa tarkat kriteerit. Esimerkiksi kakkosluokan tiellä saa olla enintään 2 senttimetrin urat. Sen jälkeen urakoitsijan on lähdettävä liikkeelle. –Urakoitsija käy viikoittain tarkistamassa oman tieosuutensa, ja jos se vaatii toimenpiteitä, silloin laitetaan koneet töihin. Viimeksi toimenpiteitä on vaatinut Karviantie. –Tiistaina tiekarhu höyläsi Karvian eteläpuolen tietä, keskiviikkona oli kunnan pohjoisosien vuoro. Karviantie on talvikunnossapidon kannalta haasteellinen. –Karviantien Kantti–Kankaanpää -osuus on rakenteellisesti heikossa kunnossa, joten tiehöylällä ei onnistuta tekemään riittäviä toimenpiteitä. Onneksi siihen on tulossa parannus ensi kesänä, jolloin tieosuus korjataan. Kuivalla pakkaskelillä alempaan tieverkkoon ei tehdä kattavaa hiekoitusta. –Silloin tehdään pistehiekoitusta risteyksiin ja kaarteisiin sekä karhennetaan tien pintaa. Hiekkaan voidaan myös sekoittaa suolaa, jolloin se pysyy paremmin tien pinnassa. Kun sääennuste lupaa vesisateita, silloin suoritetaan linjahiekoitus, eli koko tie hiekoitetaan päästä päähän. Suolaa ei käytetä alemmalla tieverkolla hyvästä syystä. –Suola yksistään ei ole ratkaisu. Toimiakseen se vaatii liikennettä, mikä levittää suolan tehokkaasti. Jos hiljaisemmille tieosuuksille levittäisi suolaa, se muuttaisi tien muutamassa tunnissa luistinradaksi. Tällä hetkellä alueemme teillä vallitsee normaali talvikeli. Päätiet ovat erinomaisessa kunnossa. Tien pinta on pääosin kuiva. Alempi tieverkko on vuodenajan mukaisessa kunnossa. Lämpötilan vaihtelut aiheuttavat urien syntymisen. Urakoitsijat tarkistavat oman tieosuutensa kunnon viikoittain ja ryhtyvät tarvittaessa tienhoidollisiin toimenpiteisiin. Joulukuu oli erityisen haasteellinen tienhoidon kannalta, sillä lämpötila sahasi nollan molemmin puolin jatkuvasti.