Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit

Pomarkun kampanja oli yhden miehen show

Tiiliverhotun omakotitalon pihassa seisoo Dodge Avenger -henkilöauto, jonka takaikkunassa on Laura Huhtasaaren iso presidentinvaalimainos. Kuljettajan puoleisesta etuovesta löytyy toinen. – Jostain syystä auton tarrat kiinnittivät ihmisten huomion erityisen hyvin, sanoo auton omistava Pomarkun perussuomalaisten varapuheenjohtaja Kari Lilja . Hän vastasi Huhtasaaren presidentinvaalikampanjan käytännön toteutuksesta Pomarkussa suurimmaksi osaksi yksin. – Pomarkun paikallisyhdistys on pieni, ja meillä kävi niin huono tuuri, että yksi aktiivi joutui selkäleikkaukseen vaalien alla. Apua kampanjatyöhön hän sai vaimoltaan, joka taitteli Liljan jakamat vaaliesitteet valmiiksi. Vaimo huolehti myös Liljan ruoka- ja vaatehuollosta, joten hän pystyi satsaamaan vaalityöhön täysillä. Perheen ulkopuolelta hän sai apua tienvarsimainosten kiinnittämiseen. Ainakin vaalituloksen perusteella Liljan työ kantoi hyvin hedelmää. Huhtasaari sai Pomarkussa 15,8 prosenttia äänistä. Hänen ääniosuutensa oli paikkakunnalla suurempi kuin missään muussa Suomen kunnassa. – Lauran tulos Pomarkussa yllätti minutkin. Jos olisi pitänyt arvata jotain ennen vaaleja, olisin veikannut kannatuksen olevan kymmenen prosentin paikkeilla. Lilja teki julmetusti töitä ehdokkaansa eteen. Hän laskee jakaneensa Pomarkussa vaaliesitteitä postilaatikoihin kolme kertaa kunnan väkiluvun verran. – Pomarkussa on yksi virallinen paikka vaalien ulkomainoksille, mutta tein myös 18 tienvarsimainosta. Demareilta näin Pomarkussa neljä tienvarsimainosta, mutta muiden puolueiden tien- varsimainoksiin en törmännyt. Vaaleja edeltävien viime viikkojen aikana hän käytti pelkästään vaaliesitteiden jakamiseen parikymmentä tuntia viikossa. Hän tuli kotiin yleensä iltakymmenen ja puoli kahdentoista välillä. Lilja perusti myös Laura presidentiksi -Facebook-ryhmän ja toimi sen ylläpitäjänä. – En osaa tehdä mitään vasemmalla kädellä. Teen kaiken täysillä, tai sitten en tee ollenkaan. Lilja piirtää sormellaan keittiön pöytään näkymättömän janan, joka kuvaa hänen strategiaansa kampanjatyössä. Janan toisessa päässä ovat äänestäjät, jotka eivät äänestä Huhtasaarta missään nimessä. Toisessa päässä ovat ne, jotka antavat hänelle äänensä joka tapauksessa. – Kampanjassa pitää hakea sitä niiden väliin jäävää harmaata massaa. Esimerkiksi vaaliteltan pystyttäminen kuntien keskustaan on Liljan mukaan arvokas ja tärkeä osa kampanjointia, mutta se tavoittaa parhaiten ne ihmiset, jotka äänestäisivät ehdokasta joka tapauksessa. – Tämä minun tapani poikkeaa tyypillisestä kampanjoinnista siinä, että keskityn suurimmaksi osaksi materiaalien jakamiseen. Kun jako on riittävän suuri, voidaan tavoittaa niitä harmaalla alueella olevia äänestäjiä. Jo vuoden 2015 eduskuntavaaleissa Huhtasaaren taustatiimissä ollut Lilja katsoo, ettei kampanjaan voi lähteä, ellei sydän ole siinä mukana. – Lauran arvot käyvät yhteen minun arvojeni kanssa. Hän puhuu kuin minun suullani, mutta paljon paremmin. Lilja uskoo, että Huhtasaari on mukana myös seuraavissa presidentinvaaleissa kuuden vuoden päästä. – Se on varmaa, että seuraavissa presidentinvaaleissa käydään kaksi kierrosta ja Laura on mukana toisella kierroksella. Laura Huhtasaari (ps.) sai alustavan ääntenlaskun mukaan presidentinvaaleissa Pomarkusta 202 ääntä. 15,8 prosentin ääniosuus oli Pomarkussa suurempi kuin missään muussa kunnassa. Kankaanpäässä ääniosuus oli 13,0 prosenttia (847 ääntä), Siikaisissa 13,0 (110), Honkajoella 12,4 (112), Ulvilassa 11,5 (869), Karviassa 11,4 (158), Kokemäellä 11,2 (456), Porissa 11,1 (5 401), Nakkilassa 11,0 (342), Jämijärvellä 10,9 (118), Huittisissa 9,8 (558), Harjavallassa 9,3 (360), Merikarvialla 9,1 (170), Eurajoella 8,9 (476), Eurassa 8,8 (570), Säkylässä 8,8 (349) ja Raumalla 6,9 (1 517). Satakunnan vaalipiirissä ääniosuus oli 10,1 (12 615) ja koko maassa 6,9 (207 175).