Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit

Vaihtuvat maisevat sopivat Kyösti Salolle – linja-autoliikenne on myös vahvasti asiakaspalvelua

Linja-autonkuljettajan ammatti ja kalusto ovat muuttuneet vuosikymmenien aikana, mutta perimmäinen tarkoitus on säilynyt: kuljettaa asiakas paikasta A paikkaan B mahdollisimman turvallisesti. Persoonat kuitenkin jäävät ihmisten mieliin ja voivat piristää muuten harmaata päivää. Yksi persoonista on todistetusti jämijärveläinen Kyösti Salo , joka on ollut linja-auton ohjaksissa jo yli 30 vuoden ajan. Kiinnostus autoilualalle oli selvää jo nuorena, mutta sattumat heittivät miehen hieman eri ammattiin kuin oli ajatus –Armeijasta olin saanut käytännössä kaikki muut ajokortit paitsi linja-autokortin. Lähdin sitten Hämeenlinnaan yrittäjäopistoon aikeissa käydä kurssi ja suuntautua autokoulunopettajaksi. Kurssiin sisältyi kuuden viikon pakollinen harjoitteluaika, jonka kävin Länsilinjoilla. Sille tielle tuli sitten lopulta jäätyä, toteaa Salo. Kuljettajan ura alkoikin jo vuonna 1986. Salo on viettänyt koko työuransa Länsilinjojen palveluksessa yhtä, Satakunnan Liikenteelle palveltua vuotta lukuun ottamatta. Tällä hetkellä Salon päälinjana on ollut Ikaalinen – Helsinki, mutta välillä ajossa on ollut Kankaanpään ja Ikaalisten välinen osuus. –Pisin linja mitä olen ajanut, on ollut Vaasan ja Helsingin välinen linja. Myös Seinäjoen ja Helsingin välistä linjaa on tullut ajettua. Salo tunnustautuukin erityisesti kaukolinjojen ystäväksi. Mutta mikä on saanut miehen pysymään ratin takana yli 30 vuoden aikana? –Ehkä olen hieman levoton sielu. Tässä työssä näkee erilaisia ihmisiä ja työn ohessa on mukava rupatella asiakkaille. Etenkin kaukoliikenteen puolella asiakkaiden kanssa pystyy kommunikoimaan ja monesta heistä onkin tullut tuttuja aikojen saatossa, kertoo Salo. Salo on jäänyt mieleen myös monille asiakkaille, sillä hänet palkittiin vuoden 2016 Expressbus-ammattilaisena. Palkinnon myöntämisen perusteena olivat matkustajilta tulleet myönteiset palautteet. –Kyllähän tällaiset palkinnot tuntuvat aina mukavilta, tietää ainakin että on jossain onnistunut omassa työssään. Erityisen hyvältä se tuntuikin juuri siksi, että sen annettiin asiakaspalautteiden perusteella. Etenkin ajokalusto on muuttunut reilun 30 vuoden aikana. Jos entisaikoina etenkin kesäisin ensimmäiset hikikarpalot valuteltiin otsalle jo kuumaa linja-autoa odoteltaessa, nykyään asia on täysin toisin. Vuosikymmenet ovat vierineet, ja linja-autokalusto on kehittynyt ollen nykyään aivan eri luokkaa kuin muinoin. Asiakkaan viihtyvyydestä pyritäänkin pitämään kiinni parhain mahdollisin tavoin. –Onhan kalusto kehittynyt todella paljon. Esimerkiksi kaikki autot ovat ilmajousitettuja ja ilmastoinnit ovat vakiona ja arkipäivää. Talvisin autoissa on käytössä webastot ja tarvittavat keskuslämmitykset. –Matkustusmukavuus onkin samalla parantunut paljon ja nykyään linja-autossa on ihan mukavaa olla. Kesäisinkin asiakkaat monesti tulevat tuskaisena autoon sisään ja sanovat että onpa mukava tulla viileään autoon, kertoo Salo alan muutoksista. Vapaa-ajalla Salo viihtyy luonnon parissa. Vaikka auton ratissa näkeekin Suomen maisemia, mieli vetää luonnon siimekseen. –Käyn paljon uimahallissa. Myös kalastus on lähellä sydäntä, talvisin pilkitään ja kesäisin veneen kanssa eri vesistöillä. Esimerkiksi Pohjois-Norjassa on tullut useasti käytyä kalareissuilla. –Suomessa on paljon upeita järviä, eikä tarvitse välttämättä lähteä kauas, sillä lähialueemme järvetkin, esimerkiksi Kyrösjärvi ja Jämijärvi ovat jo mahtavia paikkoja, kiteyttää Salo. "Etenkin kaukoliikenteen puolella asiakkaiden kanssa pystyy kommunikoimaan ja monesta heistä onkin tullut tuttuja. Kyösti Salo