Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Verotiedot

Uusi asfaltti kiven takana – päällystekilometri maksaa, määrärahat tiukassa

Kevät tuo esiin erilaisia korjaustarpeita talven jäljiltä. Yksi miltei jokavuotisista kestopuheenaiheista ovat kaupunkien tiet ja kadut sekä niiden erilaiset vauriot. Sekä asfaltti- että hiekkapohjaisten teiden kunnot nousevat aika ajoin toden teolla ihmisten huulille, eikä syyttä. Nykyajankaan autot eivät ole kaiken kestäviä, ja sopivissa kohdissa sijaitsevat kuopat saattavat aiheuttaa isoakin vahinkoa. Teiden paikkausten ja lanausten kulta-aikaa ovat etenkin keväät. Tälläkin hetkellä Kankaanpäässä tehdään uutta asfalttia, taikka paikataan vanhaa miltei päivittäin. Kankaanpään kaupungin rakennusmestari Jukka Tutin mukaan tämän vuoden rahat uuden asfaltin tekemiseen on jo käytetty. Ainut kokonaan uusi asfaltoitava osuus on tänä kesänä ollut Alpinkadun jatkeen työmaa. Kokonaan uutta pintaa tehtiin viime viikon aikana myös Keskuskadulle. –Meillä oli 50 000 euron budjetti tämän vuoden asfalttitöihin. Se käytettiin Asemakadun liikenneympyrän ja Taistonkadun välisen asfaltoinnin uudistamiseen. –Tarvetta olisi kyllä tehdä kokonaan uutta asfalttia myös muualle, mutta tämän enempään eivät meidän tämän vuoden määrärahat riittäneet, toteaa Tutti. Asfalttityöt eivät siis ole halpaa huvia. 50 000 eurolla uutta asfalttia ei saa kuin vajaan kilometrin verran. Etenkin viime aikoina kaupungissa onkin jouduttu tyytymään pitkälti asfalttiteiden korjauksiin ja paikkauksiin määrärahojen niukkuuden vuoksi. Tänäkin vuonna eri osuuksien valuasvalttipaikkauksiin on osoitettu 17000 euron määräraha. –Niin kutsuttuja urapaikkauksia tehdään muun muassa Keskuskadulle sekä Jämintielle. Urapaikkaus tehdään auton ajourien kohdalle, ja niillä pyritään poistamaan ajoväylälle syntyneitä uria. Urapaikkaus voi olla hyvä ratkaisu ja toimiva ratkaisu kokonaisvaltaisemman urakan siirtämiseksi tulevaisuuteen. Niiden elinikä ei kuitenkaan ole lähellekään samaa luokkaa, mitä kokonaan uuden asfaltin on. Vilkkaasti liikennöidyillä tieosuuksilla paikkaukset voivat olla entisiä jo alle viidessä vuodessa. Määräänsä enempää urapaikkauksia ei siis voi, eikä välttämättä ole järkevääkään tehdä. Tutti toivookin, että jatkossa määrärahan määrää kasvatettaisiin, sillä moni tieosuus Kankaanpäässä vaatisi kokonaan uutta asfalttipintaa. –Esimerkiksi Tapalanmäellä olevalla tieosuudella alkaa olla jo melko pahoja uria, ja tänä vuonna kyseiselle alueelle tehdäänkin urapaikkauksia. –Toivottavasti saisimme kuitenkin enemmän määrärahaa ensi vuodelle, että pääsisimme tekemään isompia töitä myös sille suuntaa. Tällaiset paikkaustoimenpiteet maksavat kuitenkin myös pitkässä juoksussa paljon, eivätkä ratkaise ongelmaa pitkäkestoisesti. Kuntalaiset ovat aktiivisia palautteissaan teiden kunnosta myös kunnan teknisen keskuksen suuntaan. –Kyllä teiden kunnosta tulee säännöllisin väliajoin palautetta ja valituksia myös meille päin. Paikkauksia tehdään aina tarpeen tullen, ja esimerkiksi sadekeleillä meillä on käytännössä kokoajan yksi ryhmä tekemässä pikapaikkauksia, kertoo Tutti. Palautetta kannattaakin antaa eritoten silloin, mikäli huomaa toimenpiteitä vaativan tienkohdan. Vaikka teiden kuntoa seuraillaankin aktiivisesti, kaikkia vaaran paikkoja ei aina huomata tarpeeksi ajoissa. –Ajoittain meille päin tulee myös tietoa, kun jonkun auto on saanut vaurioita kuopasta johtuen. Tiehen syntyneitä ongelmia paikkaillaan kyllä aina mahdollisimman nopeasti kun niistä saadaan tietoa tai itse paikkaustarpeita havainnoidaan. Uuden päällysteen raaka-aineena käytetään kiviainesta ja bitumia. Päällystekerros antaa tielle uudenveroisen pinnan joksikin aikaa. Uusiopäällysteiden pääasiallinen raaka-aine on asfalttirouhe joka tehdään vanhasta asfaltista. Vanhan asfaltin kierrättäminen säästää raaka-aineita sekä on kustannustehokas. Yksittäiset reiät ja halkeamat yleensä paikataan, sen sijaan että kohtaan tehtäisiin täysin uusi pinnoite. Hyvin tehty paikkaus ei heikennä tien laatua ja ratkaisu on kustannustehokas. Lähde: www.liikennevirasto.fi "Esimerkiksi sadekeleillä meillä on käytännössä kokoajan yksi ryhmä tekemässä pikapaikkauksia. Jukka Tutti