Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit

Kankaanpään asema oli tuttu paikka

PARKANO Parkanolainen Pentti Järvensivu teki pitkän uran rautateiden palveluksessa. Hän toimi myös Kankaanpään rautatieasemalla asemapäällikön sijaisena 1973. Sen jälkeen hän oli Kairokosken asemanhoitajana ja tämän jälkeen Parkanon asemapäällikkönä 1978. Viimeisinä vuosina hän hoiti Parkanosta käsin myös Kankaanpään ja Niinisalon aseman toiminnot. –Vuonna 1973 Kankaanpään asemalla vakinaista henkilökuntaa rautatieasemalla olivat asemapäällikön lisäksi noin kahdeksan asemamiestä ja toimistotyöntekijä. Siihen aikaan Kankaanpäästä kuljetettiin junalla muun muassa Suomenlahden Koneen tavaraa Karviasta silloiseen Neuvostoliittoon. Asemalta kuljetettiin myös runsaasti kappaletavaraa ja puutavaraa, Järvensivu muistelee Kun rata katkaistiin Porin ja Kankaanpään välillä 80-luvun puolivälissä, vielä sen jälkeen Kankaanpään asemalta vielä kuljetettiin muun muassa romua, puuta ja rakennusteollisuuden tuotteita. Viimeisen kerran veturi oli Kankaanpään ratapihalla marraskuulla 1998. Järvensivun mukaan rautateillä on teknologia muuttunut aikojen saatossa.. –Nykyisinhän rautateillä on sähkökäyttöisiä kauko-ohjattuja vaihteita. Aiemmin junakohtauksissa piti sopia niistä seuraavien asemien kanssa. Ennen kuin junat saapuivat, piti käydä vaihtamassa käsin vaihteita. Sitten kun junat olivat asemalla, piti käydä uudelleen kääntämässä vaihteet junille ja sopia taas junien lähettämisestä seuraaville asemille, Järvensivu kertoo.