Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit

Mielipide: Omistajien ahneus vie sähköyhtiön asiakkaat

Kauko Juhantalo kirjoitti jokin aika sitten asiallisesti sähkölaskun ”siirto-osasta”, mikä ehkä selvensi yleisölle sähkölaskun rakennetta ja sähköyhtiön toiminnan monimutkaisuutta sähkömarkkinalain ja Energiaviraston puristuksessa. Kirjoituksessa oli mukana lause: ”Yhtiön on tuotettava kohtuullista tulosta voidakseen suoriutua osakkaiden kanssa sovituista tuloutusvaatimuksista.” Tämä miljoonan euron erä vuosittain pitää siis tulouttaa Kankaanpään kaupungille ja Karvian kunnalle. Yhtiöjärjestelyissä syntynyt summa käytettiin loppuun pari vuotta sitten. Sen jälkeen konsulttien avulla kehitettiin monimutkainen järjestelmä, jolla sama summa saadaan edelleen pumpattua yhtiöstä ulos. Ellei tätä piiloveroa olisi olemassa, voisi Vatajankosken Sähkö Oy alentaa sähkön hintaa vastaavalla summalla. Nythän yhtiön hinnoittelu on jatkuvasti ollut kalleimman neljänneksen joukossa, kun vertaillaan kaikkien Suomen sähköyhtiöiden hintoja. Nykyisillä hinnoilla asiakaskato on ollut jatkuvaa jo vuosikausia. Kuluttajaa kiinnostaa eniten laskun loppusumma, ei paikallisuus. Minullekin on soitettu jatkuvasti ja kyselty, haluanko kilpailuttaa sähkölaskuni. Olen vastannut aina, etten luovu paikallisesta palvelusta. Monet tuttavani sen sijaan ovat jo vaihtaneet yhtiötä ja kertovat usein, kuinka paljon he vuosittain säästävät sähkölaskussa. Toivottavasti jatkossakin on kankaanpääläisiä, jotka haluavat tukea paikallista sähköyhtiötä tai ovat liian laiskoja tehdäkseen asialle mitään. Meneehän tämä paikallinen piilovero joka tapauksessa kunnallisen konsernitilin kautta paikkakunnan hyväksi. Mirja Pentikäinen Vatajankosken Sähkö Oy:n asiakas vuodesta 1981, jolloin tänne muutin