Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit

Miten toimii kotiinkuljetus – Onko Kankaanpäässä tarvetta kauppakassitoiminnolle?

KANKAANPÄÄ Osa ruokakaupoista on ottanut käyttöön erilaisia ostosten tilauspalveluja, joista osassa tavarat kuljetetaan asiakkaan kotiovelle asti maksua vastaan, joka vaihtelee ketjuittain. Ostosten kotiinkuljetuksia käytetään usein ajan säästämiseksi ja silloin, kun asiakkaalla ei ole kuljetukseen sopivaa ajoneuvoa. Kotiinkuljetuksia käyttävät yksityishenkilöiden lisäksi yhdistykset ja yritykset. Vaikka kotiin kuljetukset ovatkin saaneet pontta suurien paikkakuntien kovasta kysynnästä, niin toiminnan kannattavuus on vielä kaukana toimivasta. Suomen kotiinkuljetus-voitot ovat olemattomia ulkomaihin verrattuna. Osa ruokakaupoista toimittaa ruokaostoksia ilman verkkokauppaakin, mutta Kankaanpäässä ilmiö ei ole vielä yleistynyt. K-Citymarketin myymäläpäällikkö Marja-Liisa Hakola pitää ostosten tilauspalvelua tulevaisuuden mahdollisuutena, mutta tarvetta toiminnalle ei hänen mukaansa vielä ole. Onko Kankaanpäässä tarvetta ostosten kotiinkuljetuksille? –Kysyntää ei ole ollut ainakaan tungokseksi asti. Helsingin päässä ja isommilla paikkakunnilla käytäntö on otettu käyttöön, koska kysyntää on enemmän ja toiminta on siellä kannattavaa. Kotiin kuljetuksen järjestäminen ei ole ihan yksinkertaista, enkä näkisi kotiin kuljetuksia täällä niin ajankohtaisena tällä hetkellä. Millaisia resursseja ostosten kotiinkuljetus vaatii ilman verkkokaupan tilausjärjestelmää? –Ostosten kuljetus sitoo henkilökuntaa todella paljon ja myyjät tekisivät kuljetuksen omien töittensä ohella. –Tilausten käsittelyyn menee oma aikansa ja kysyntää pitäisi olla niin paljon, että toiminta kannattaisi. Kauppias hinnoittelee kotiinkuljetuksen palvelumaksut itse ja matkan pituudella voi olla vaikutusta asiaan. Kotiinkuljetuksiin tarvitaan katkeamaton kylmäkuljetus, joten tarvittaisiin iso investointi kuljetuskalustoon. Mitä tapahtuu, jos asiakkaan toiveet ovat epämääräisiä ja tuotteiden kappalemääriä ei sanota tarkasti? –En lähtisi itse arvailemaan asiakkaan toivomaa tuotteen merkkiä tai kappalemääriä. Kaupan täytyy toimittaa se, mitä asiakas haluaa ja itse näkisin ainoana vaihtoehtona tälle soittamisen ja asian varmistamisen. Siinä voisi tietenkin tietosuojalaki tulla vastaan. S-Marketin markettipäällikkö Anita Hietikko ei ole vielä toisteiseksi valmis aloittamaan kauppakassi- ja kotiinkuljetuspalvelua käyttöön, ennen kuin saadaan kokemuksia Porin Prisman toiminnan hoitumisesta. Kauppakassitoiminnassa asiakas päättää verkkokaupassa itse haluamansa tuotteet ja myyjät latovat tuotteet kasaan. Asiakas noutaa ne määräaikaan mennessä kaupan noutopisteeltä. –Tällä hetkellä on kokeilussa Prismassa keräily- ja kotiinkuljetus. Seuraamme miten siellä toiminta saadaan toimimaan ja jos siitä löytyy joku mahdollisuus, niin sitä sitten mietitään onko mahdollista meillä. –Keräilyyn tarvitaan myös resursseja eli henkilökuntaa. Kysyntää on tällä hetkellä suuret perheet ja vanhukset. Kotipalvelun työtä meillä tehtävä keräily helpottaisi ja vanhuksille jäisi enemmän aikaa mikä olisi positiivinen asia. Tässä tarvittaisiin jotain yhteistyötä. Millaisia kuluja ruokaostosten kotiin kuljetus tuottaa ruokakaupalle? –Jotta kuljetukset toimisivat, niin sitä varten pitäisi rakentaa tai järjestää omat tilat kuljetusten varastointiin ja pakkaamiseen. Toimitusta varten pitäisi suorittaa myös keräily- ja kuljetusmaksu. –Kuljetuksia varten tarvittaisiin oma tilaus- ja kirjanpitojärjestelmät, Hietikko kertoo. "Ostosten kuljetus sitoo henkilökuntaa todella paljon ja myyjät tekisivät kuljetuksen omien töittensä ohella. Marja-Liisa Hakola Myymäläpäällikkö