Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Verotiedot

Jo kaksi viikkoa liikuntaa vähentää rasvaa sydämen ympärillä – Uudesta tutkimuksesta kannustavaa tietoa

Jo kahden viikon liikuntaharjoittelu saa aikaan merkittäviä aineenvaihdunnallisia muutoksia rasvakudoksessa ja aivoissa. Harjoittelu myös vähentää sydämen ympärillä olevan rasvan määrää niin insuliiniresistenteillä kuin terveilläkin ihmisillä. Näin selviää Sanna Honkalan väitöskirjatutkimuksesta, joka esitettiin Turun yliopistossa kesäkuussa. Väitöskirjassa tutkittiin kahden intensiteetiltään poikkeavan liikuntaharjoittelumuodon – tehokkaan intervalliharjoittelun ja tasasykkeisen harjoittelun – vaikutuksia rasvakudoksen ja aivojen sokeri- ja rasvahappoaineenvaihduntaan sekä sydämen rasvoittumiseen terveillä ja insuliiniresistenteillä henkilöillä. Kävi ilmi, että intervalliharjoittelu on vähintään yhtä tehokasta kuin tasasykkeinen harjoittelu aineenvaihduntaa parantavana harjoittelumenetelmänä. –Näyttää siltä, että kovatehoinen intervalliharjoittelu saa aikaan nopeamman vasteen kestävyyskunnossa ja vaikuttaa alentavasti aivojen sokeriaineenvaihduntaan kaikilla aivojen alueilla insuliiniresistenteillä henkilöillä, mitä ei ole havaittavissa tasasykkeisen harjoittelun jälkeen, Honkala kertoo. Tutkimukseen osallistui keski-ikäisiä naisia ja miehiä, joilla oli esi-diabetes tai tyypin 2 diabetes ja jotka eivät olleet aiemmin harrastaneet liikuntaa. –Molemmat harjoittelumuodot ovat tehokkaita ehkäisemään ja hoitamaan tyypin 2 diabetesta. Niin paljon kuin on ihmisiä, on erilaisia liikkujia. Olisikin tärkeintä, että jokainen tunnistaisi itselleen sopivimmat tavat liikkua.