Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit

Kankaanpäästä löytyy aktiivista mönkijäcrossväkeä – koneet kovilla kisaviikonloppuisin

Suomi on tunnetusti moottoriurheilumaa. Monethan sanovat, että maamme on sekä juostu että ajettu maailmankartalle. Monille moottoripyörillä käytävät motocross-kilpailut ovat tuttuja jo vuosikymmenien ajalta. Kilpailut ovat viihdyttäviä soran ja pyörien lentäessä läpi hyppyreiden. Myös kilpailuiden ensimmäiset mutkat tarjoavat yleensä menoa ja meininkiä. Krossia ei kuitenkaan ajeta pelkästään moottoripyörillä. Viime vuosien aikana mönkijöiden krossikilpailut, eli lajitermein ATV Motocross-kilpailut ovat yleistyneet myös Suomessa. Laji ei käytännössä eroa pyörällä ajettavista motocrosskilpailuista. –Mönkijäkilpailut ajetaan pääosin samaan aikaan kuin moottoripyörien krossikilpailut. SM-luokassa moottorin kuutiomäärä on rajoitettu 450:een, veteraanisarjassa saa olla tehoja maksimissaan 700 kuutiota, toteaa itsekin veteraanisarjassa, eli yli 35-vuotiaissa ajava Jarkko Halminen . Virallisiin SM-sarjan osakilpailuihin vaaditaan 15 vuoden ikä. Lajin pariin pääsee kuitenkin myös nuoremmalla iällä erilaisten lajitapahtumien kautta. Kankaanpääläiset kuskit ovat tällä kaudella olleet vahvasti mukana lajin SM-sarjan kilpailuissa. Laji-innostus on kasvanut, ja Halmisen mukaan parhaimmillaan loppukauden kilpailuissa saattaa lähtöviivalla olla samanaikaisesti jopa kuusi paikkakuntalaista kuljettajaa. Mistä lajin innostus paikallisesti sitten on virinnyt? Kankaanpääläisaktiivien mukaan laji alkoi innostaa uusia kiinnostuneita kokemusten kautta. –Monet ovat innostuneet, kun ovat nähneet jonkun toisen ajavan näillä kalustoilla ja ajaminen on vaikuttanut kiinnostavalta. Jarkko ja esimerkiksi Huhtalan Jarmo olivat paikkakunnalla ensimmäiset lajin parissa, ja monet ovat innostuneet heidän kauttaan, kertoo Juha Uusitalo . Uusitalon perhe onkin todella aktiivinen lajin parissa, sillä mekaanikko-isä Juhan molemmat pojat, Jesse ja Jonne, ajavat SM-sarjan kilpailuita. Kaksikosta Jesse taistelee kahden kisaviikonlopun jälkeen tiukasti sarjan kärkipaikasta. Eroa keulaa pitävään Valtteri Vainionpäähän on vain kaksi pistettä. Jonnelle kuluva SM-kausi on ensimmäinen, ja muutenkin hän on viettänyt aikaansa enemmän kaksipyöräisten puolella. Laji on kaksipyöräisten motocrossiin verrattuna hivenen hintavampi. Käytettyä kalustoa kuitenkin saa myös mönkijäpuolella kohtuuhintaan. Taustahenkilöillä on kuitenkin syytä olla pientä mekaanikon vikaa, sillä kysyttäessä tekniikkamurheista viikonlopun aikana vastaus tuli apteekin hyllyltä. –Esimerkiksi koko viime kesän aikana emme tainneet saada vietyä yhtään kilpailua läpi ykköskalustolla. Monesti joutuu turvautumaan kakkoslaitteeseen, kuten viime SM-sarjan osakilpailussa Siilinjärvellä. Tarpeeksi kun on liikkuvia osia, niin joku niistä leviää välillä, avaa Uusitalo Racing Teamin mekaanikkonakin toimiva Juha Uusitalo. Kisoissa menestyäkseen pitääkin olla nopea, mutta myös samalla pyrkiä pitämään pelit ehjänä. Nelikko kuitenkin suosittelee lajia uusillekin harrastajille. Laji on monipuolinen ja verrattuna kaksipyöräisten krossiin, siihen pääsee nopeammin sisään vaikka vähän vanhemmalla iälläkin. –Mönkijällä ajamisen makuun pääseminen on huomattavasti helpompaa kuin moottoripyörällä. Vaikka kalusto onkin uutena hieman kalliimpaa, lajin aloittamiseen se ei juuri vaikuta, sillä markkinoilla on tarjolla myös paljon käytettyä kalustoa. Uuden mönkijän hankinta ei olekaan missään tapauksessa tarpeen, kertoo Jonne Uusitalo. "Monet ovat innostuneet, kun ovat nähneet jonkun toisen ajavan näillä kalustoilla ja ajaminen on vaikuttanut kiinnostavalta. Juha Uusitalo