Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit

Superautot kiihtyvät hetkessä nollasta sataan

Porilaisen Pasi Lehdon sympaattisen näköinen Ford Fiesta näyttää päältä päin pieneltä kaupparitsalta, mutta se on pelkkää hämäystä, sillä se on superauto, joka kiihtyy nollasta sataan alle viidessä sekunnissa. Vuoden 1979 autossa on normaalisti 53 hevosvoimaa, mutta hieman parannellussa versiossa niitä on 183. –Tällä ei ajeta kadulla, vaan suljetulla radalla, tarkentaa Pasi Lehto. Hän oli yksi niistä moottoriurheilukipinän saaneesta kuskista, joka otti osaa Vauhdin festivaalin näytösajoihin lauantaina Kankaanpäässä. Mukana oli muun muassa moottoripyöriä ja kymmenittäin huippuunsa viritettyjä nelipyöräisiä kilpureita. Pasi Lehto sai ensimmäisen auton alle kouluikäisenä isältään. Se oli tonninen Simca, jossa ei ollut moottoria. Seitsemänvuotiaana hän sai Triumph Heraldin, jota hän ruuvasi ja kävi ajamassa pellolla, kun saman ikäiset kaverit menivät pelaamaan jalkapalloa tai piilosta. Yhteensä Pasi Lehdolla on ollut täysi tusina Ford Fiestoja, mutta nykyään hänellä on niitä vain muutama. –Ostin ensimmäisen Ford Fiestan armeijasta päästyäni. Nykyisen Fordin ostin, kun muutimme Poriin. Pikku hiljaa ryhdyin virittelemään kulkupeliä ja nykyään käyn ajamassa varttimailin kisoja. Niitä ajetaan lentokentällä muun muassa Porissa ja Seinäjoella. Paras aika on ollut 13,5 sekuntia, loppunopeus 170 kilometriä tunnissa. Autourheiluun saa Pasi Lehdon mukaan uppoamaan juuri niin paljon euroja kun haluaa. Hänen autoonsa on huvennut vain 2 500 euroa, sillä teknisen työn opettajana hän tekee kaiken itse ja hankkii tarvittavat osat käytettynä. –Kilpailupäivä maksaa noin sata euroa ja siihen sisältyy lisenssi, kilpailumaksu ja eväät. Kankaanpäässä Pasi Lehdon mukana näytösajossa oli itsekin innokas autourheilija Juuso Rauäng Ulvilasta. 17-vuotias nuorimies kilpailee RC autoilla RC-Rajala-tiimissä. Tähän mennessä hänen paras sijoituksensa on A-finaalissa ollut seitsemäs. –Pasi kysyi äitiäni mukaan pelkääjän paikalle näytösajoihin, mutta hän ei uskaltanut, nauraa Juuso Rauäng. Katuradalla näytösajossa kaasutteli myös kankaanpääläinen Jyrki Jönkkäri , joka ajaa BMW M3:lla BaTCC-sarjan mestaruudesta. Hetki sitten hän oli vielä Balttiassa ajettavassa sarjassa jaetulla ensimmäisellä sijalla, kunnes viime kisassa öljykorkki irtosi moottorista ja kisa päättyi siihen. Hän putosi kolmanneksi. Tosin erot ovat marginaalisia, sillä neljä viisi autoa on sekunnin sisällä. Jyrki Jönkkäri esittelee kilpa-autoaan, jossa on vakioauton kuoret, mutta lähes kaikkea muuta on paranneltu. Autoa on kevennetty ja turvallisuutta paranneltu. –Auto painaa noin 1 100 kiloa ja kuluttaa bensaa litran kilometrillä, paljastaa Jönkkäri. Kankaanpään torin kulmalla nähtiin myös kuminpolttokisa, joka veti väkeä kuin kukkapelto mehiläisiä. Näytösajojen ja kuminpolton välillä väki kierteli katsomassa myös torille pysäköityjä pyöriä ja kilpa-autoja, joiden joukossa kiinnostusta herätti violetin kynsilakan värinen herkkupala, sivuvaunullinen pappatunturi. Tamperelainen Sami Karila myhäilee esitellessään mopoa, joka on ihan ajokunnossa. Se on yksi Älä kiusaa mua -yhdistyksen vetonauloista, jolla ihmiset saadaan pysähtymään myös hiukan vakavamman asian äärelle. –Tämä pappamopo on meidän Troijan puuhevonen, paljastaa Sami Karila. Vauhdin festivaali noudattaa samaa linjaa kuin mikä tahansa moottoriurheilutapahtuma. Siellä missä on moottorin pärinää, niin siellä on myös kauniita naisia. Vauhdin festivaalin yhteydessä järjestettiin Varikkotyttö-kilpailu. Lauantai-illan kuluessa selviää kuka kahdeksasta nuoresta naisesta vie voiton.