Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Verotiedot

Junamatka Helsinkiin kulkee osittain bussilla seuraavana viitenä lauantaina – Liikennevirasto uusii turvalaitteita

Riihimäen ja Tampereen välisessä junaliikenteessä on turvalaitteiden uusimisesta johtuvia katkoja ensi lauantaina ja neljänä seuraavana lauantaina. Junat eivät kulje tällä rataosuudella lauantaiaamusta sunnuntaiaamuun, vaan VR korvaa junavuoroja busseilla. Liikennevirasto uusii elinkaarensa päähän tulleet turvalaitteet Tampereen ja Riihimäen välisellä rataosalla. Turvalaitetöiden aikana radalla pystytään ajamaan vain osa kaukojunista ja yksittäisiä tavarajunia. Tämän takia VR korvaa suurimman osan junista Riihimäen ja Tampereen välillä busseilla seuraavana viitenä lauantaina. Katkot alkavat lauantaiaamuisin kello neljä ja päättyvät sunnuntaiaamuna kello neljä. 9. joulukuuta on viimeinen lauantai, jolloin junat eivät kulje. –Uudet turvalaitteet vähentävät junaliikenteen häiriöitä ja tekevät matkanteosta sujuvampaa vuosikymmeniksi eteenpäin, kertoo Liikenneviraston projektipäällikkö Juha Lehtola . Uudet turvalaitteet maksavat töineen 59 miljoonaa euroa ja ne rahoitetaan hallituksen korjausvelkaohjelmasta. Uuden tietokonepohjaisen turvalaitejärjestelmän arvioidaan palvelevan junaliikennettä noin 30 vuotta. Turvalaitteilla valvotaan junien sijaintia ja nopeutta. Niiden avulla siis varmistetaan, että junat ajavat oikeaa nopeutta ja se, että samalla alueella on vain yksi juna kerrallaan. Junaliikenteen katkot kestävät kerrallaan 24 tuntia ja ne vaikuttavat pääasiassa tulevien lauantaiden liikenteeseen. Lauantai on viikon hiljaisin matkustuspäivä, joten liikenteen muutokset vaikuttavat huomattavasti pienempään määrään asiakkaita kuin arkipäivän työmatkaliikenteessä. –Päädyimme siihen, että viikonloppuisin tehtävät turvalaitetyöt katkoineen haittaavat ihmisten ja tavaroiden liikkumista vähiten. Nyt saamme urakan valmiiksi viidessä viikossa ja haittaa on lähinnä viikonloppuisin. Ilman tällaisia katkoja työhön menisi 14 viikkoa, ja koko sen ajan junaliikenteelle koituisi pienempää ja suurempaa haittaa, Lehtola kertoo.