Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Verotiedot

Topin stoori esille Soihtulaan – taide kestää hyvin aikaa

Taiteilija Juhani Tarnan Topin stoori siirtyi yksityisestä tilasta julkiseen tilaan, lähes 40 vuotta syntymisensä jälkeen. Teos matkasi alkuperäisestä sijainnistaan, Lepistöjen yksityiskodista, Köyliön kesäpaikan kautta Kankaanpään työväenyhdistyksen tilaan ja tätä kautta yleisön nähtäväksi. Toivo Lepistön lapset Kirsti Jokiranta ja Janne Lepistö olivat pohtineet pitkään teoksen lahjoittamista ja viime kesänä he ottivat yhteyttä Kankaanpään työväenyhdistykseen ja Katri Kujanpäähän . Lepistön lapset tahtoivat teokselle sijoituspaikan joka olisi lähellä isänsä aatemaailmaa. Jokiranta muisteli luovutuspuheessaan, kuinka Lohikon yksityiskodissa Topin stoori oli vastapäätä Toivo Lepistön työpöytää. Tytär arveli teoksen myötävaikuttaneen Lepistön moneen tekstiin ja suunnitelmaan. Jokiranta alleviivasi isänsä olleen myös taiteen ystävä, erityisesti Lepistö keräsi Kankaanpäähän liittyvää taidetta. Toivo Lepistö on vaikuttanut taide- ja tiilikaupunkikuvan syntyyn monella tapaa ja tätä nosti esiin myös Kankaanpään Taideyhdistyksen puheenjohtaja Maija Anttila puheenvuorossaan. Taiteilija Juhani Tarna pääsi kosketuksiin teoksensa kanssa 37-vuoden tauon jälkeen viime torstaina. Teko- ja tilausvaiheet tuntuivat olevan silti kuin tuoreessa muistissa. – Tapasin Toivoa aina silloin tällöin Kankaanpään torilla, muun muassa kalaa ostamassa. Eräänä kertana Lepistö mainitsi rakentavansa taloa Lohikkoon. Minulla oli etukäteistieto, että Lepistö on kuvataiteen ystävä ja kysyinkin melko suoraan, onko talossa isoja seiniä, muisteli Tarna. Tarna päätyi luonnostelemaan Lepistölle omaelämäkerrallista maalausta. Maalaukseen ikuistettiin Lepistön elämän varrelta merkityksellisiä tapahtumia ja kokemuksia. Teoksessa näkyy agraarikulttuurin muutosta, talvisotaa sekä keskellä työväenaatteen vaikuttajan Eetu Salinin kuva. Tarnan teos on toiminut myös kuvituksena vuonna 2016 entisen maakuntajohtaja Pertti Rajalan Eetu Salinista kirjoittamassa kirjassa. Tarna päätti puheensa pohdintaan taiteen ajattomuudesta ja uudelleen tulemisen kyvystä. – Aika ajaa ihmisistä ohi, se kuluu ja tilanteet muuttuvat. Taideteos voi tulla aina takaisin ja antaa merkityksiä uusille yleisöille. Loppukaneettina Tarna toi esiin taiteilijan vapauden, jolla lisäsi myös Lepistön omaelämäkerrallisen taulun oikeaan nurkkaan teollisuusneuvoksen kasvokuvan. – Kielloista huolimatta ajattelin, että nyt on kyseessä sellainen mies, joka kuvansa ansaitsee. Katri Kujanpää muistutti, jos haluaa päästä ihailemaan Topin stooria ja muutakin Soihtulan taidetta voi yhteydessä olla suoraan häneen.