Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Verotiedot

Surkeasti käsikirjoitettu kevytautonäytelmä on käynyt monelle kalliiksi – tilanne taitaa taas kääntyä päälaelleen

Satakunta on mopoautojen kuningaskunta ja Pori sen keskus. Yhdessäkään Suomen kaupungissa ei ole yhtä monta mautoa ja mielipidettä niistä. Siksi vuoden jatkunut kevytautonäytelmä on Satakunnassa katsojamenestys. Sen juoni on heppoinen kuin TV2:n kesäsarjoissa, mutta silti koukuttava. Käsikirjoitusta suunniteltiin vuosia. Hiljaa kulkevien henkilöautojen ja nuorten yhdistelmä oli monelle innostava ajatus. Tuotantovaiheeseen tekele pääsi, kun liikenneministeriksi nousi Anne Berner (kesk.). Vuosi sitten oltiin niin kiihkeässä luomisen hurmoksessa, ettei intoa hidastanut edes Euroopan komissio. Se kertoi Suomen suunnitelmien olevan ristiriidassa unionin lainsäädännön kanssa. Eduskunta hyväksyi silti uhmakkaasti kevytautolain. Alkoi näytelmän väliaika. Pelkästään porilaisen mopoautokannan arvo putosi nuijan kopautuksella reippaat miljoona euroa. Suomen mittakaavassa summa on noin 20 kertaa suurempi ja yhden perheen mittarilla omaisuus hupeni muutaman tonnin. Mopoauton vetovoima romahti. Uusia ei myyty ja nettipalstat täyttyivät vanhoista. Siellä makaa käytettyjä koppimopoja nytkin ainakin puolen tuhatta kappaletta, monen myyntikuvissa on lunta. Heikkohermoisimmat toimivat kuin huonoimmat pörssisijoittajat eli odottivat arvon romahdusta ja myivät sitten pois. Näytös kaksi alkoi elokuun alussa. Ulkoministeri Pekka Haavisto sai komissiolta kirjeen, jonka viestin ydin on vapaasti kansankielistettynä seuraava: "Rakas Suomi, kirjoitan sinulle nyt toista kertaa. Se teidän kevytautohommanne on edelleen ristiriidassa EU-lakien kanssa. Miksi muuten väitätte niitä traktoreiksi, vaikka eivät ne muistuta millään tavalla Valtraa. Sitä paitsi "kevytautonne" ovat oikeasti painavia. Jos teinit törmäilevät niillä vaikka pyöräilijöihin tai lapsiin, tulee karmeaa jälkeä. Mehän sanottiin teille jo vuosi sitten, ettei niitä todellakaan millään mopoautokortilla saa ajaa. P.S. tuo touhu sekoittaisi myös automarkkinoita. Kevytautolain on määrä astua voimaan marraskuun alussa. Klassisen kesäteatterihuumorin tavoin se losauttaa suoraan höyryävään belgialaisen lehmän läjään, jonka kaapiminen Suomi-neidon saappaanpohjasta voi olla kallista. Loppunäytöksellä on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäisessä Suomi antaa lain astua voimaan. Sitten jännätään, millainen kirje EU:sta seuraavaksi tulee. Ja onko sen mukana lasku. Toisessa vaihtoehdossa Suomi myöntää lähipäivinä, että munilleenhan se meni tämäkin laki. Perutaan pikavauhtia ja keskitytään vaikka korjaamaan sitä taksilakia. Käsikirjoitustiimiin pestattu ministeri Sanna Marin (sd.) kirjoitteli Twitterissä jo luonnosta tuolle jälkimmäiselle. Kirjoittaja on Satakunnan Kansan uutispäällikkö "Rakas Suomi, kirjoitan sinulle nyt toista kertaa. Se teidän kevytautohommanne on edelleen ristiriidassa unionin lakien kanssa."