Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Verotiedot

Italialainen liikennekulttuuri on kokemisen arvoinen asia

Suomi ei ole niin huono maa millaiseksi me sen monesti koemme. Toteamus tuli jälleen kerran mieleen Italiaan suuntautuneen lomamatkan aikana. Italialaisesta liikennekulttuurista riittää tarinaa. Nyt viikon verran sitä nähneenä voin todistaa ainakin osan tarinoista todeksi: Liikenne on ajoittain todella villiä. Pienissä vuoristokylissä ja serpentiiniteillä on monesti 50 km/h nopeusrajoituksia, jotka italiaanot mieltävät ajokäyttäytymisestä päätellen alinopeuden sakkorajaksi. Jos välillä oma kantti kestää ajaa tuota 50 kilometriä tunnissa, voit olla varma, että takaa omaa matkaasi tehostavat kanssa-autoilijoiden valot ja töötit. Sama pätee myös muilla tieosuuksilla: juuri kukaan ei aja alle sallitun maksiminopeuden. Osasyy mielenkiintoiseen liikennekulttuuriin on maan sakotuskäytännössä. En lähde erittelemään tarkkoja lakinyansseja, mutta esimerkkinä: Voit ajaa 130 km/h rajoitetulla moottoritiellä 178 kilometriä tunnissa menettämättä ajo-oikeuttasi. "Käryn" käydessä, saat 143 euron sakot ja kahden pisteen vähennyksen Italiassa käytössä olevaan henkilökohtaiseen liikennepistetiliin. Jos olet aiemmin onnistunut välttämään poliisin ratsiat, yksittäinen kahden pisteen menetys ei tarkoita käytännössä mitään. Suomessa vastaava 48 km/h ylinopeus tarkoittaisi 28 päiväsakkoa ja kortin hetkellistä hyllylle päätymistä. Esimerkiksi 2400 euron nettokuukausitulolla sakkoa kertyisi yhteensä 980 euroa. No, maassa maan tavalla, mutta ainakin itse tunnen tuon reissun jälkeen oloni kotimaan maanteillä hieman turvallisemmaksi. Tosin kolmostietä ihanneajosäässä satasen rajoituksella kurvaillessani mieleen väkisinkin juolahtaa: Eikö täälläkin voisi nostaa ainakin moottoriteiden nopeusrajoituksia? Säähän ja muihin liikenneolosuhteisiin reagoivat, nopeuttaan muuttavat liikennemerkit ovat Keski-Euroopassa hyvin tuttu näky moottoriteillä, mutta meillä Suomessa niitä on vielä hyvin vähän. Elektronisten liikennemerkkien vähyyttä voidaan pitää erikoisena asian, etenkin kun Suomesta koetetaan kaikin muun tavoin tehdä digitalisaation edelläkävijää. Onhan meillä teiden varsilla esimerkiksi huipputeknisiä "superpeltipoliiseja", jotka pystyvät sakottamaan ylinopeutta ajavia jopa 150 metrin etäisyydeltä... "Eikö täällä voisi nostaa ainakin moottoriteiden nopeusrajoituksia?