Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Verotiedot

Unohda palju, mene avantoon - se sopii kaikille, paitsi sydänongelmaisille

Avantouinnin on tutkittu parantavan vastustuskykyä, parantavan unta sekä lisäävän energiaa. Kylmä pulahdus onkin vain hyväksi ainakin terveille ihmisille, mutta Tukholman Karoliinisen instituutin sydän- ja verisuonilääkäri Cecilia Linden mukaan lisää tutkimusta sen vaikutuksesta etenkin sydämen toimintaan tarvitaan. Kylmässä vedessä uimisesta on tehty tutkimuksia pääosin terveille ihmisille, joten mahdollisista riskeistä kroonisista terveysongelmista kärsiville ei ole olemassa juurikaan tietoa. Korkeasta verenpaineesta tai muista sydän- ja verisuonitaudeista kärsivien onkin tärkeää noudattaa varovaisuutta. -Nopea pulahdus jääkylmään veteen saa verenpaineen nousemaan nopeasti ja voimakkaasti, Cecilia Linde sanoo Femina-lehdelle. Linden mukaan sydän- tai verisuonitautia sairastavan on fiksuinta keskustella lääkärin kanssa ennen avantoon suuntaamista, sydänkohtauksen aikaisemmin saaneiden puolestaan tulisi välttää kylmiä kylpyjä täysin. Myös 900:lle henkilölle tehdyssä, kymmenvuotisessa kiinalaistutkimuksessa havaittiin säännöllisen avantouinnin rasittavan sydäntä, mutta Linden mukaan lisää tutkimusta esimerkiksi veden lämpötilasta sekä kylmässä vedessä vietetystä ajasta tarvitaan. Jos kuitenkin olet terve, etkä kärsi sydän- tai verisuonitaudeista, hellii kylmissä luonnonvesissä uiminen sekä kroppaasi että sieluasi. The Wild Swimming -kirjan kirjoittaja Helena Kubicek Boyesin mukaan kylmä vesi muun muassa vähentää stressihormonien määrää, parantaa vastustuskykyä sekä unenlaatua, auttaa pärjäämään surun tai stressin keskellä, lisää energiaa ja vähentää väsymystä sekä vähentää masennukseen sairastumisen riskiä. 6 askelta avantoon: 1. Aloita kylmillä suihkuilla, vain kymmenen sekuntia riittää ensimmäisillä kerroilla. Hengitä rauhallisesti sekä tasaisesti, ja laske kymmeneen sisään hengittäessäsi. Seuraavalla kerralla seiso kylmässä suihkussa kaksikymmentä sekuntia ja niin edelleen. Kun pärjäät suihkussa kaksi minuuttia, olet valmis avantoon. 2. Aloita uimalla luonnonvesissä esimerkiksi kesän lopussa tai alkusyksystä, niin ehdit tottua kylmenevään veteen. Käy uimassa kaksi tai kolme kertaa viikossa, niin uinnista muodostuu nopeasti tapa. 3. Älä mene veteen välittömästi, vaan seiso hetki rannalla hengitellen ja valmistellen itseäsi. Tunne, kuinka jokainen sisäänhengitys täyttää sinut rauhalla ja lämmöllä. 4. Mene veteen rauhallisesti sekä tiedostaen. Keskity käsillä olevaan hetkeen sekä tunnustele, miltä vesi tuntuu vartaloasi vasten. 5. Hengitä rauhallisesti vaikka vaisto käskisikin sinun pidättää hengitystä. 6. Kiinnitä huomio hengitykseen myös vedessä. Älä taistele kylmyyttä vastaan, vaan ota se rauhallisesti vastaan.