Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Ysärimuistoja: Lentokonetekniikka avuksi mopon korin valmistuksessa – 100 kilon painoraja pistää suunnittelun koville

Tampereella viime perjantaina päättyneillä valtakunnallisilla alihankintamessuilla uutuutta, itsekantavaa mopon koria esitteli Jämijärven Lujitemuovin toimitusjohtaja Veikko Kannosto . Kannosto kertoo uutuustuotteestaan ja erityisesti sen korista, että kysymyksessä on painokriittinen tuote. – Se tarkoittaa sitä, että joudutaan aivan erityisesti ponnistelemaan painoa vastaan. Mopon enimmäispaino on 100 kiloa. Korista on saatava paitsi luja myös kevyt. Sen rakentaminen on toteutettu lentokoneen rakentamistekniikkaa hyödyntäen. Kannoston ammattitaito, osaaminen ja tietämys ovat peräisin ilmasta. Se jäi aivoihin ja näppeihin Eirin purjelentokonetehtaalla. Eiri lähti, Veikko jäi ja perusti yhdessä eräiden muiden eiriläisten kanssa lujitemuoviyrityksen Jämijärvelle. Kannosto näyttää korilla varustetun mopon kuvaa seinällä ja kertoo sen esittävän prototyyppiä. – Sillä on painoa 98 kiloa. Katetussa mopossa on kaksi ohjautuvaa pyörää edessä ja takana yksi vetävä pyörä. Mopossa on normaali 50-kuutioinen moottori. Kulkulaite on ohjausratti ja joko automaatti- tai normaali käsivaihteistolla. Varustukseen kuuluu myös peruutusvaihde. Itsekantavan lujitemuovikori painaa noin 20 kiloa. Veikko Kannoston mukaan uutuuden käyttäjäkunnan muodostavat sellaiset henkilöt joilla ei syystä tai toisesta ole vielä tai enää ajokorttia. Kankaanpään Seutu 9.10.1990