Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Kolumni: Vientirintamalla pahasti takkiin myös Satakunnassa

Euroopan unionin ja kansallisen politiikan huipun kiivailun lomassa yritykset ja taloustoimijat latoivat menneellä viikolla ison pinon miinuslukuja. Tilaa ja tilausta on koronaepidemian kangistaman talouden elvyttämiselle, kunhan vain vastuulliset siihen ehtisivät. Merkittävää koronasta elpymisessä Suomen kannalta on vientikaupan virkoaminen. Sitä tarvitsee myös Satakunta. Isoista yrityksistä ja satamista kuului menneeltä puolivuotiskaudelta huolestuttavia kuulumisia. Rauma Marine Constructions Oy ilmoitti australialaisvarustamon TT-Line Companyn vetäytyneen kahden matkustaja-autolautan tilauksen aiesopimuksesta. Syynä on uudelleen Australiassa riehaantunut korona ja talouden epävarmuus. Rauman Satama Oy kertoi puolivuosikatsauksessaan runsaan 10 prosentin vähennyksestä liikenteeseen verrattuna edellisvuoteen. Erityisen suuri pudotus, yli 330 000 tonnia, kirjattiin paperin viennissä. Vähennys on peräti noin 30 prosenttia viime vuoden viennistä. Vientitulon menetystä voi laskea paperin tonnihinnasta, joka on ollut noin 600 euron paikkeilla. Pelkästään Rauman satama paperiliikenteen vähennys merkitsee noin 200 miljoonan euron vientituloleikkausta kansantaloudesta. Myös Porin Satama Oy raportoi miinuslukuja. Kokonaisliikenne putosi tosin vain noin kolme prosenttia ja se selittyi runsaalla öljytuotteiden tuonnilla varastoitavaksi. Vientilaivausten määrä laski Porin satamissa noin 42 prosenttia. Koronarajoitusten purkamisen jälkeen ilonaiheena on ollut kotimaan matkailun ja kaupan havaittava vilkastuminen. Tämä on ollut nähtävissä esimerkiksi Vanhassa Raumassa, vaikka kaupungin vuotuinen pitsiviikko ja sen yleisötilaisuudet jouduttiin perumaan. Toisten palvelemisella ja toistemme paitoja pesemällä kansantaloutemme ei nouse, vaan laivoja ja metsäteollisuuden tuotteita tulee saada vastakin kaupaksi rajojen ulkopuolelle. Mikäli nykyisestä aineellisesta elintasosta halutaan pitää kiinni, käpertyminen sisäänpäin seitsemän veljeksen Impivaara-taktiikalla ei taida olla vaihtoehto.