Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Blogit Live Verotiedot

Urheilubisneksessä talouden kasvot ovat moninaiset: Kumpi on tärkeämpää, maksimoida lipputulot vai tapahtumaan saapuva yleisö?

Jääkiekko herättää tunteita mitä pidemmälle kevät etenee. Kun Liigan runkosarjaa on jäljellä noin kymmenen ottelun verran, vaikuttaa siltä että Ässien lisäksi myös muut lähiseudun joukkueista, Tappara, Ilves ja Lukko on matkalla pudotuspeleihin, Ässät tosin "sääliplayoffien" kautta. Olen silti huolissani Liigan tulevaisuudesta. Samalla kun jääkiekkotarjonta suorastaan vyöryy kotisohville ja esimerkiksi kotoisen pääsarjan ottelut ovat nähtävillä kotivastaanottimien välityksellä kilpailukykyiseen hintaan. Otteluiden pääsylippujen lippujen hinnat alkavat olla suhteellisen kovalla tasolla – etenkin jos lajia ei elä ja hengitä intohimoisesti. Lippujen hintojen päälle kun lisätään vielä etäkannattajien reissukulut ja pelieväät hallin kioskista, kotisohvalle jäämisen houkutus ei ole pelkästään laiskuutta vaan myös yksinkertaisesti taloudellisestikin houkuttelevaa. Alueemme suurimman palloilulajin, pesäpallon kannattaa olla ilmiön kanssa tarkkana sekä Pohjois-Satakunnassa että koko Suomessa. Pesäpallo voi lajina tällä hetkellä sekä kilpaurheilullisesti että harrastajapohjaisesti vähintäänkin kelvollisen hyvin. Uusia, entistä ehompia stadioneita nousee ympäri Suomen kiihtyvällä tahdilla ja hyvä niin, sillä nykyinen katsoja ja vapaa-ajan viettäjä on entistä vaativampi olosuhteiden suhteen. Kruununjalokivi Superpesis on lajin näyteikkuna joka määrittää pitkälti koko lajin elinvoiman. Lajiväen kannattaa pitää mielessä sanonta "vähemmän on enemmän". Pesäpallo ei elä pelkästään lajin suurkuluttajilla, jotka saapuvat paikalle vaikka räntäsateessa. Iso pyörä pyörähtää silloin, kun katsomoon saadaan sitoutettua enenemissä määrin sellaisia henkilöitä, jotka tulevat enemmän hyvän fiiliksen vuoksi, oman joukkueen voiton ollessa mukava bonus. Peliin saapuva maksava katsoja on kentän laidalle tultuaan myös asiakas. Kohtuuhintaisella lipun hinnalla väki saadaan katsomoon viihtymään ja kuluttamaan. Oheismyyntiin on panostettu Superpesiksen puolella seuroista riippuen enemmän tai vähemmän, toistaiseksi kuitenkin pääosin vähemmän. Osa pesäpalloseuroistakin tekee mittavan tilin oheismyynnin kautta. Uusilla ja entistä uljaammilla pesäpallostadioneilla viime vuosina vierailtuani mieleen nousee aina perinteinen Pohjanlinnan stadionimme. Oheismyynnin tilojen puolesta stadion on jämähtänyt pääsarjatason häntäpäähän. Myös suurimpien lystin maksajien, yhteistyökumppaneiden tilat ovat kauniisti sanottuna vaatimattomat. Olisiko meilläkin aika suunnitella täysin uutta stadionia kuten esimerkiksi Kiteellä, joko nykyiseen paikkaansa tai täysin uuteen ympäristöön? "Lajiväen kannattaa pitää mielessä sanonta "vähemmän on enemmän".