Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

"Kerrotaan muillekin millaista täällä on asua ja elää"

Kankaanpääläinen innovaatioyrittäjä Charles Myllymäki visioi asuinkaupunkinsa tulevaisuutta. Miehen mukaan koronaepidemian kurittaessa maamme kuntataloutta, nyt olisi aika iskeä. – Kaupungilla on tehty hienoa työtä ja panostettu esimerkiksi liikunta- ja urheilumahdollisuuksiin. Vastaavaa saa hakea Suomesta vastaavan kokoisesta ja isommastakin kaupungista. Ja missä on näin paljon eri lajien maamme kärkiurheilijoita kuin meillä? Tästä on otettava kaikki irti nyt kun kaikki vielä on uutta. Ja kyllä niitä lumisia hiihtolatujakin vielä tulee. Kankaanpään väkiluku vähenee vuodesta toiseen. Se on ongelma, johon Myllymäen mukaan voidaan vaikuttaa. – Tälle me voimme tehdä paljonkin ja korona saattaa hyvinkin olla ratkaisu siihen, että saamme tänne uusia asukkaita ja paluumuuttajia. Korona pistää monen ihmisen ajatukset ja toimintatavat uusiksi monella tapaa. Meidän täytyy kaupunkina olla valmiita ja edelläkävijän roolissa. Aikaa on noin 6–9 kuukautta. Tehdään Kankaanpäästä Suomen paras kaupunki asua ja elää. Nyt vain iso markkinointi päälle, ja kerrotaan muillekin millaista täällä on asua ja elää. Nykytekniikka mahdollistaa tehokkaan etätyöskentelyn. Siinä on Myllymäen mukaan Kankaanpään paikka iskeä. – Koronan kurittaessa erityisesti pääkaupunkiseutua, moni varmasti miettii haluaako asua perheensä kanssa tulevaisuudessa ihmismassojen keskellä. Varsinkin kun koronakriisi on osoittanut sen, että maailma on herkkä muutoksille ja elämä voi muuttua nopeasti. – Nyt moni huomaa, että työni onnistuukin etänä. Ja kun yrittäjä huomaa, että työntekijän työt onnistuvat etänäkin, hän voi vaihtaa pienempään vuokrakiinteistöön kulujen pienentämiseksi. Tämän huomatessaan moni saattaa ryhtyä etsimään edullisempaa kotipaikkaa maaseudulta. – Etätyön tekijä voi ryhtyä miettimään, miksi asuisin perheeni kanssa suuressa kaupungissa, missä kulut ovat monin kerroin suuremmat. Pienellä paikkakunnalla palkka riittää paljon paremmin ja kaiken lisäksi lapset voisivat kasvaa turvallisemmassa ympäristössä. – Jos me valmistaudumme aggressiivisella markkinoinnilla ensiksi tähän, olemme etulyöntiasemassa. Ja pian meidät tunnetaan koko Suomessa hyvien palvelujen, asumisen ja etätyötätekevien satamana.