Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Maailman paras koulu selviää, mutta kaikkia lapsia se ei tavoita – osassa kodeista ei ole edes nettiyhteyttä, jota opiskeluun nyt tarvitaan

Jokaisessa suuressa koulussa on oppilaita, jotka syövät maanantaisin tupla-annoksen ruokaa, kun eivät viikonloppuna sellaista saa. Mitä ne lapset syövät tänä maanantaina? Suomi on hieno yhteiskunta. Opettajamme ovat taitavia ja hyvin koulutettuja. Koulujen valmiudet digiopetukseen ovat erinomaiset. Ainakin periaatteessa. Tosiasiassa etäopetus sujuu nyt kirjavasti. Surkeimmillaan etäopetus tarkoittaa vain sitä, että Wilmaan tulee viesti, mitä tehtäviä lapsen tänään pitäisi tehdä. "Surkeimmillaan" ei tässä tapauksessa tarkoita harvinaista. Tästä kyllä selvitään, jos lapsi on taitava tai kotona on joku aikaa antava opettaja – isä, äiti tai vaikkapa sisar. Normaaleissa olosuhteissa Suomen koulujärjestelmä tasaa hienosti kuiluja, joita erilaisista lähtökohdista tulevilla oppilailla on. Wilmalla hoidettu etäkoulu tekee päinvastoin. Kaikilla ei ole kotona ketään, joka pystyisi sitoutumaan. Osalla ei ole ketään, joka haluaisi sitoutua. Joillakin ei ole muutenkaan oikein ketään. Etäopetus alkoi lyhyellä varoitusajalla. Vaikeassa tilanteessa opettajien ja oppilaiden piti vain selviytyä jotenkin ensimmäiset päivät. Nyt etäkoulua on takana vajaa kolme viikkoa ja suuri osa opettajista löytänyt hyviä ja luovia tapoja opettaa ja pitää yhteyttä koululaisiin. Osa tekee valtavasti töitä, jotta opetuksen taso ei kärsisi etäilystä. Olen nähnyt viime päivinä parin tällaisen opettajan kasvot lapseni tietokoneella – se on tuntunut hienolta. Vuorovaikutus on tärkeä osa koulunkäyntiä erityisesti pienimmille oppilaille. Video-oppitunnit ovat siihen hyvä keino. Porissa lähtökohta oli hyvä. Kaupungissa kaikilla 4.–9.-luokkalaisilla on käytössään Chromebookit. Niillä oppilaat voivat tehdä koulutehtäviä, tavata videokokouksissa, keskustella opettajan kanssa ja pääsevät ainakin hetkittäin koulumaiseen tunnelmaan. Useimmat kunnat eivät pysty tarjoamaan vastaavaa. Se tekee opettajan työstä nyt vaikeaa. Oppilaiden pitäisi käydä koulua omilla laitteilla, mutta sellaisia ei ole joka kodissa, jos ei kännykkää lasketa. Nyt ei lasketa. Näitä koteja on kartoitettu ja niiden määrä joillain alueilla on hämmentävän suuri. Kaikissa kodeissa ei ole edes nettiyhteyttä. Osa lapsista ja heidän vanhemmistaan onkin kadonnut koulun tutkasta. Viimeinen havainto tehtiin maaliskuun puolivälin tienoilla, kun kouluissa vielä käytiin. Heitä etsitään ja varmasti usein löydetäänkin lähipäivinä. Valtaosa lapsista ja nuorista selviää tästä kunnialla, vaikka se vaatiikin paljon sekä kodilta että koululta. Maailman paras koulujärjestelmä kestää kyllä muutaman viikon poikkeusolot. Kovin työ on pitää kyydissä ne, jotka jo ennen koulujen sulkemista kaipasivat erityishuomiota. Heitä on paljon. Joillekin koulu on turvasatama ja ainoa elämän rytmittäjä. Joillekin ainoat turvalliset aikuiset löytyvät koulusta. He kaipaavat niitä aikuisia myös poikkeusoloissa. Kirjoittaja on Satakunnan Kansan uutispäällikkö. Oppilaiden pitäisi käydä koulua omilla laitteilla, mutta sellaisia ei ole joka kodissa. Näitä koteja on kartoitettu ja niiden määrä joillain alueilla on hämmentävän suuri.