Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Ope bongaa oppilaan osaamisen nauhalta – Etäopetus synnytti innovaatioita musiikkiopistossa

Koronaviruspandemia on muuttanut myös Kankaanpään musiikkiopiston arkea. Vt. rehtori Eeva Kulhua kertoo, että musiikkiopistossa on annettu viimeiset kolme viikkoa etäopetusta ja se on mennyt ihan mahtavasti. – Kankaanpään musiikkiopistossa kaikki on toiminut, vaikka etäopetuksen järjestäminen on vaatinut hiukan enemmän perehtymistä tekniikkaan. Opettajat ovat kehitelleet uusia innovaatioita ja luoneet oppilaiden kanssa erilaisia tekniikoita yhteydenpitämiseksi. Eeva Kulhuan mukaan etäopetuksessa haasteena on se, että yhteydet eivät aina toimi ja äänenlaatu on huono. Joissakin perheissä saattaa olla myös ylimääräistä kuormitusta, jos vanhemmat ovat kodin ulkopuolella töissä eivätkä ehdi toimia lapsen apuna.Etäopetus synnytti innovaatioita Lähiopetus säilyy opetuksen keskiössä, mutta etäopetus luo uusia väyliä. Koronaviruspandemia on muuttanut myös Kankaanpään musiikkiopiston arkea. Vt. rehtori Eeva Kulhua kertoo, että musiikkiopistossa on annettu viimeiset kolme viikkoa etäopetusta ja se on mennyt ihan mahtavasti. – Kankaanpään musiikkiopistossa kaikki on toiminut, vaikka etäopetuksen järjestäminen on vaatinut hiukan enemmän perehtymistä tekniikkaan. Opettajat ovat kehitelleet uusia innovaatioita ja luoneet oppilaiden kanssa erilaisia tekniikoita yhteydenpitämiseksi. Eeva Kulhuan mukaan etäopetuksessa haasteena on se, että yhteydet eivät aina toimi ja äänenlaatu on huono. Joissakin perheissä saattaa olla myös ylimääräistä kuormitusta, jos vanhemmat ovat kodin ulkopuolella töissä eivätkä ehdi toimia lapsen apuna. Rehtorin töidenlisäksi Eeva Kulhualla on kaksi piano-oppilasta ja hän on jakanut heidän tuntinsa kahteen eri osaan, että soittosessiot ovat tavallista lyhyempiä. – Oppilas lähettää nauhoitteen tai videon, jonka kuuntelen ja annan palautteen. Ainakin omat oppilaani ovat tykänneet nykyisestä käytännöstä enemmän kuin perinteisestä soittotunnista. Musiikkiopiston opettajat ovat saaneet myönteistä palautetta etäopetuksesta myös lasten vanhemmilta. Osa on sanonut, että on ihanaa, kun soittotunnit jatkuvat, kun muita harrastuksia ei paljon ole enää tarjolla. Myös muskarilaisten vanhemmat ovat tykänneet, kun muskariope on tehnyt striimauksia ja vanhemmat voivat osallistua tunnille koska haluavat lapsen kanssa. Eeva Kulhuan mukaan musiikkiopetuksen järjestäjä sai mahdollisuuden, että etäopetusta ei järjestetä, jos se ei lähde toimimaan. Suomessa on 86 musiikkiopistosta vain kolme päätyi siihen, etteivät he järjestä etänä opetusta. Kankaanpään musiikkiopistossa aiotaan todennäköisesti hyödyntää osa etäopetuksen tuomista mahdollisuuksista sen jälkeen, kun rajoitukset poistuvat. – Etäopetusta ei voi verrata lähiopetukseen, joka säilyy tulevaisuudessakin keskiössä. Etäopetusta voidaan antaa kuitenkin tulevaisuudessa oppilaille aikaisempaa enemmän, sillä se luo heille tasapuolisemmat mahdollisuudet musiikin opiskeluun riippumatta siitä, missä he asuvat. Kaukana asuvien oppilaiden ei tarvitse myöskään pakosta lähteä vaikkapa teoriatunneille, jos sen voi toteuttaa etäopetuksena. Kankaanpään musiikkiopisto on hakemassa neljän muun musiikkiopiston kanssa opetus- ja kulttuuriministeriöltä hankerahaa etäopetuksen kehittämiseen. Kankaanpään musiikkiopistoon on meneillään uusien oppilaiden ilmoittautuminen 17. huhtikuuta saakka. Rehtorin töidenlisäksi Eeva Kulhualla on kaksi piano-oppilasta ja hän on jakanut heidän tuntinsa kahteen eri osaan, että soittosessiot ovat tavallista lyhyempiä. – Oppilas lähettää nauhoitteen tai videon, jonka kuuntelen ja annan palautteen. Ainakin omat oppilaani ovat tykänneet nykyisestä käytännöstä enemmän kuin perinteisestä soittotunnista. Musiikkiopiston opettajat ovat saaneet myönteistä palautetta etäopetuksesta myös lasten vanhemmilta. Osa on sanonut, että on ihanaa, kun soittotunnit jatkuvat, kun muita harrastuksia ei paljon ole enää tarjolla. Myös muskarilaisten vanhemmat ovat tykänneet, kun muskariope on tehnyt striimauksia ja vanhemmat voivat osallistua tunnille koska haluavat lapsen kanssa. Eeva Kulhuan mukaan musiikkiopetuksen järjestäjä sai mahdollisuuden, että etäopetusta ei järjestetä, jos se ei lähde toimimaan. Suomessa on 86 musiikkiopistosta vain kolme päätyi siihen, etteivät he tarjoa etänä opetusta. Kankaanpään musiikkiopistossa aiotaan todennäköisesti hyödyntää osa etäopetuksen tuomista mahdollisuuksista sen jälkeen, kun rajoitukset poistuvat. Kankaanpään musiikkiopisto on hakemassa kolmen muun musiikkiopiston kanssa opetus- ja kulttuuriministeriöltä hankerahaa etäopetuksen kehittämiseen. – Etäopetusta ei voi verrata lähiopetukseen, joka säilyy tulevaisuudessakin keskiössä. Etäopetusta voidaan antaa tulevaisuudessa oppilaille aikaisempaa enemmän, sillä se luo heille tasapuolisemmat mahdollisuudet musiikin opiskeluun riippumatta siitä, missä he asuvat. Kaukana asuvien oppilaiden ei tarvitse myöskään pakosta lähteä vaikkapa teoriatunneille, jos sen voi toteuttaa etäopetuksena. Kankaanpään musiikkiopistoon on meneillään uusien oppilaiden ilmoittautuminen 17. huhtikuuta saakka.