Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Verotiedot

Mielenrauhaa ja sisäisiä meriä – henkilökohtaiset ja globaalit tasot limittyvät 14 taiteilijan näyttelyssä taidekoulun galleriassa

Punainen meri on teossarja, joka on kulkenut Sirpa Hannele Heinosen mukana pian vuosikymmenen. Sarjan yli kolmestakymmenestä teoksesta on Kankaanpäässä näytteillä neljä. – Olen kuvannut merta sisäisestä lähtökohdasta. On toki olemassa maantieteellinen Punainenmeri, mutta tämä on minun sisäinen mereni. Punainen eri sävyissä on minulle todella tärkeä, Heinonen kuvailee. Tekstiilitaiteilijana ja muotoilijana Heinonen käyttää Punainen meri -teoksissaan perinteisiä tekstiilityön menetelmiä – käsin ompelua, virkkausta, kirjontaa, värjäystä. Runsaita pieniä yksityiskohtia sisältävien tekstuurien tekeminen on erittäin hidasta. Juuri tämä meditatiivinen hitaus auttaa Heinosta saamaan yhteyden sisimpäänsä. Henkilökohtaisen tason rinnalle asettuu toinen taso. Kankaanpäässä näytteillä olevat teokset muistuttavat koralleja. Portaille asetetun, vanerista työstetyn Saaristo -teoksen kanssa Punainen meri kommentoi ilmastonmuutosta. – Kun korallit alkavat voimaan huonosti, ne muuttuvat valkoisiksi. Olen siis asettanut rinnakkain hyvin voivat korallit ja kuolemaansa lähestyvät korallit, Heinonen selittää. Heli Väisänen puolestaan asettaa rinnakkain kaksi näkökulmaa rauhan tematiikkaan. Kaksi grafiikan työtä kuvaa sisäistä rauhaa, keraamiset veistokset globaalia rauhaa. Teoksia yhdistävät naishahmot, jotka istuvat meditatiivisessa asennossa. – Kun teen grafiikkaa ja keramiikkaa, niiden aiheet usein limittyvät toisiinsa, Väisänen kertoo. Keraamisista, rinkiin asetetuista hahmoista koostuva Rauhaa -teos lähti syntymään maailmantilanteesta ja sen ahdistavuudesta sekä toisaalta inhimillisyydestä. – Meillä on kaikilla pohjimmiltaan samat tarpeet ja halut, samat toiveet ja haaveet. Hanna Valtokivi sai Vaivaiset -teossarjaansa inspiraation vaivaisukoista kertovasta kirjasta. Hänen luomansa hahmot eivät kuitenkaan ole vaivaisukkoja, vaan nykyajan vaivaisia. – Vaivaiset ovat läsnä jokaisella aikakaudella. Vaivaisukot olivat sossun edeltäjä, sillä niiden avulla kerättiin rahaa huono-osaisille, Valtokivi kertoo. – Tässä ajassa jokainen meistä on vaivainen omalla tavallaan – esimerkiksi sairauden kautta, mielenterveyden ongelmien kautta tai vähävaraisuuden kautta. Valtokivi käyttää akryyliväritöidensä taustalla vanhaa paperia, mikä tuo teoksiin oman kerroksisuutensa. Hahmot asettuvat vanhan rukouskirjan lehtien ja 1950-luvun viikkolehtien päälle. Kankaanpään taidekoulun galleriassa on 18.10.–8.11. esillä 14 taiteilijan yhteisnäyttely Tuliaiset. Kaikki taiteilijat suorittavat Satakunnan ammattikorkeakoulussa kuvataiteilija (ylempi AMK) -tutkintoa.