Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Blogit Live Verotiedot

”Käsittämättömän hyvä tulos!” – näin hittilahja hulavanne kaventaa vyötärön ja laihduttaa huomaamattomasti

Painohulavanteen pyöritys on tutkimuksessa todettu kävelyä tehokkaammaksi rasvan polttajaksi. Sen pyöritys sopii etenkin vyötärölihaville, sillä se kaventaa vatsanseutua hauskalla tavalla ilman laihduttamista. – Hulailua voi tehdä missä vaan! Monille työpaikoille on hankittu hulavanteita, joita pyöritellään kahvitauoilla ja taukoliikuntana. Hulailun ympärille on perustettu myös WhatsApp-ryhmiä, joissa ihmiset jakavat videoita ja kuvia, haastavat toisiaan pyörittämään tiettyjä minuuttimääriä päivässä ja raportoivat saavuttamistaan tuloksista, Helsingin yliopiston sisätautiopin professori Hannele Yki-Järvinen kertoo. – Hulailuun liittyvä yhteisöllisyys on ollut valtavan upea juttu: laji on koettu hauskaksi ja sopivan haastavaksi, ja lisäksi sen avulla saa näkyviä tuloksia, Yki-Järvinen jatkaa. Hulailun räjähdysmäinen suosio on yllättänyt Yki-Järvisen sekä WhatsApp-ryhmiä hallinnoivan fysioterapeutti Adèle Salosen . Heidän ansiostaan painohulavanteet ovat jo kertaalleen loppuneet jälleenmyyjiltä. Kaikki lähti liikkeelle Salosen tuttavasta, keski-ikäisestä Lassesta , joka oli kärsinyt pitkään selkäongelmista. Lasse oli alkanut pyörittää vyötäröllään hulavannetta ja päässyt vaivasta eroon. Hulailu oli todennäköisesti aktivoinut ja vahvistanut hänen tuki- ja liikuntaelimistönsä rakenteita siten, että kivut olivat vähentyneet huimasti. Salonen kertoi tapauksesta naapurilleen, Helsingin yliopiston sisätautiopin professori Hannele Yki-Järviselle, jonka tutkimusryhmä tutkii parhaillaan rasvamaksaa. Yki-Järvinen kiinnostui hulavanteen mahdollisista vaikutuksista vyötärörasvan pienentämisessä ja päätti tutkia sitä yhdessä ryhmänsä kanssa. Kävelyä tehokkaampaa Yki-Järvisen tutkimusryhmän tutkimuksessa 55 ylipainoista henkilöä satunnaistettiin kuudeksi viikoksi pyörittämään 1,5 kilon painoista hulavannetta tai kävelemään noin 10 000 askelta päivässä. Huonokuntoiset ja vyötäröltään lihavat koehenkilöt hulailivat ensin 1,5 kilon painoisella vanteella vain kuutisen minuuttia päivässä. Kun hulailun tekniikka oli hallussa ja reisi- ja pakaralihakset saatiin toimimaan oikein, hulailusta tuli mukavaa ja ryhmäläiset jaksoivat tehdä sitä pidempään. Yki-Järvisen tutkimusryhmä havaitsi, että hulaamisella on lukuisia terveysvaikutuksia. Hulavannetta pyörittäneillä vyötärönympärys pieneni merkittävästi kävelyyn verrattuna. – Päivittäisellä 13 minuutin pyörityksellä vyötärönympäryksestä lähti keskimäärin kolme senttimetriä. Se on käsittämättömän hyvä tulos, Yki-Järvinen kertoo. Suurin vyötärön kaventuminen on kahdeksan senttimetriä kuudessa viikossa. Hulavannetta pyörittäneiden keskivartalon rasvamäärä pieneni ja lihasmassa kasvoi merkittävästi. Hulavanteen pyöritys myös pienensi merkittävästi huonon LDL-kolesterolin määrää. Huvia ja hyötyä Hannele Yki-Järvinen kumoaa monesti kuullun väitteen, ettei rasvaa voisi polttaa paikallisesti. – Tottahan toki voi! Jos alat päivittäin jumpata käsipainolla vaikkapa vain vasemman käden hauista, niin mitä luulet, että sille tapahtuu? Hauislihaksen paikallinen energiantarve kasvaa ja sen verenkierto lisääntyy, lihas turpoaa ja kasvaa, ja sen ympäriltä palaa rasvaa. Vastaava ilmiö tapahtuu myös hulailussa. Vyötärön lihasmassa kasvaa samalla kun painava vanne vähentää vyötärön rasvaa. Päivittäisellä 13 minuutin pyörityksellä vyötärönympäryksestä lähti keskimäärin kolme senttimetriä. Se on käsittämättömän hyvä tulos Hannele Yki-Järvinen Yki-Järvisen tutkimusryhmä jatkaa tutkimuksia hulailun ympäriltä. Seuraavaksi he tutkivat, vähentääkö hulailu vatsaontelon ja sisäelinten ympärillä olevaa viskeraalista rasvaa. – Myös UKK-Instituutti on mukana jatkotutkimuksessa, mikäli saamme siihen rahoitusta. Jatkotutkimuksessa kuvannamme magneettikuvauslaitteella maksan ja sisäelinten rasvaa ja selvitämme, miten ihminen sitoutuu kävelemään ja hulaamaan pitkäaikaisessa seurannassa. Fysioterapeutti Adéle Salonen sanoo, että hulailu on hyvä aloittaa 1,5 kilon hulavanteella. Kun pyöritystaito on hallussa, voi alkuvaiheessa hulailla päivittäin jopa 10–15 minuuttia. Painavampaan kahden kilon hulavanteeseen kannattaa siirtyä vasta useamman kuukauden säännöllisen harjoittelun jälkeen. Salonen sanoo, että hulailu sopii erittäin hyvin vyötäröltään pyöreille, joiden lanteilla vanne pyörii pehmeästi. – Monille, etenkin hoikille ihmisille, painohula saattaa aiheuttaa aluksi mustelmia ja jopa kipua. Olenkin sanonut, että hulailu on enemmänkin pullukoiden oma laji, joka yhdistää huvin ja hyödyn. Ihmiset, jotka muuten eivät ole kovin innostuneita liikunnasta, ovat löytäneet hulailusta itselleen hauskan harrastuksen. Jyväskylän yliopistossa liikuntabiologiaa opiskeleva Mikko Jokinen on kaikkea muuta kuin pullukka. Atleettinen nuori mies kävi hiljattain Ennätystehdas-ohjelman kuvauksissa yrittämässä painohulavanteen pyörityksen Suomen ennätystä. Se, miten Mikolle kävi, jää nähtäväksi. Kokenut hulailija kertoo löytäneensä lajin jo alle parikymppisenä lukiolaisena. – Asiat jäävät minulle paremmin päähän, kun teen jotain samalla kun luen. Ruotsin sanat jäivät lukioaikoina hyvin päähän, kun pyöritin samanaikaisesti hulavannetta, Jokinen naurahtaa. Painollista hulavannetta Jokinen pyörittelee omaksi ilokseen. Tavoitteelliseksi harjoittelijaksi itseään kuvaileva mies sanoo innostuvansa helposti kaikenlaisista haasteista, jollainen painohulan pyörityksen SE-yrityskin oli. – Kun hulan pyörityksen oppii, siihen voi yhdistää vaikkapa tanssiaskeleita. Hulailu on niin hauskaa liikuntaa, että en ihmettele yhtään sen suosiota. On hyvä, että liikuntalajien ja välineiden kirjoon tulee uusia, liikkumaan kannustavia vaihtoehtoja, Jokinen tuumaa.