Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Verotiedot

Päihdekuskit ovat nuoria katalampi uhka liikenteessä

Ojan pohjalla makaava autonraato on tehokkaampi nopeusrajoitus kuin yksikään virallinen liikennemerkki. Kiireinenkin kuljettaja malttaa nostaa jalkaa kaasulta rusikoidun peltikasan nähdessään. Ensimmäisenä mieleen nousee huolestunut kysymys, onko tuosta kukaan voinut selvitä hengissä. Jatkokysymysten aika on vasta sitten, kun onnettomuuden yksityiskohdat tulevat tietoon. Nuori 17-vuotias kuljettaja, poikkeuslupa, kova ylinopeus ja yli kolmen promillen humalatila. Onko kyseessä harvinainen yksittäistapaus vai osa laajempaa ilmiötä? Poliisin vastaus on selkeä ja pyyhkii pois nuoriin liitettyä ongelmakuljettajan leimaa: Tuoreen tutkimuksen mukaan aikaisemmin kortin saaneille tapahtuu muita vähemmän onnettomuuksia. Heillä on ehkä tavallista vahvempi into kortin saamiseen ja he suhtautuvat siksi ajo-oikeuteen kunnioittavasti, arvioi rikoskomisario Jouni Uusitalo Kankaanpään poliisista ( Kankaanpään Seutu 24.6.). Nuori ikä ja poikkeusluvalla saatu ajokortti eivät siis selitä mitään, eivätkä aiheuta onnettomuuksia. Muut faktat pysähdyttävät. Tukevasti juovuksissa oleva kuljettaja on aina valtava liikenneriski niin itselleen kuin muille tienkäyttäjille. Poliisilta kuulee huolestuttavia viestejä siitä, että päihdekuskien kokonaismäärä on kasvussa. Isoissa kasvukeskuksissa tilastoidaan jo enemmän huumerattijuopumuksia kuin perinteisiä "alkoholiratteja". Kurjinta on, jos useasti kärynneitä tavataan liikenteestä toistuvasti. Se kertoo elämänhallinnan ongelmien lisäksi piittaamattomuudesta eli myös muiden hengellä leikkimisestä. Kesäaika on kuolinkolareiden osalta vuoden pahinta aikaa. Syynä suru-uutisiin on usein raju ylinopeus. Hyvät liikenneolosuhteet innostavat kokeilemaan omia ja kulkupelin rajoja. Turhan usein ajoneuvon suorituskyky ylittää kuljettajan kyvyt. Pahimmillaan seuraukset voivat olla sellaisia, että niitä joutuu kantamaan loppuiän mukanaan. Jos sattuu onnettomuus, jossa matkustaja tai sivullinen kuolee tai vammautuu vakavasti, tapahtunut pysyy hengissä selvinneen aiheuttajan taakkana ikuisesti. Liikenteessä käyttäytyminen ei ole iästä kiinni. Luonne vaikuttaa ajotapaan paljon enemmän kuin ajokorttiin painettu syntymävuosi.