Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Verotiedot

Miksi autoilijasta on tullut roisto?

Maamme 5,5 miljoonasta ihmisestä nelisen miljoonaa asuu alueilla, joilla auton, ansiotyön ja elämisen kolmiyhteys on vahva. Heille – siis meille – maalaisille päivittäiset liikuntasuositukset eivät täyty sillä, että jättäydytään ratikan kyydistä pari pysäkkiä aikaisemmin kuin ennen. Eikä meidän kaikkien ole mahdollista lisätä työmatkaliikuntaa sillä, että käytämme tunnin junaa, kävelemme kolme varttia Pendolinon päästä toiseen ja naputtelemme jäljelle jäävän ajan someen – samalla kasvisruokaa mussuttaen – kritiikkiä siitä, kuinka kavala saastuttaja liikenne on. Autoilijoista ja lihansyöjistä on tehty ison luokan ympäristörikollisia. Kalliisti verotetuilla autoilla ajavat tuntuvat olevan 2020-lukua lähestyvässä Suomessa suurempia saastuttajia kuin se 1980-luvun laivuri, joka upotti 1980-luvun alussa 200 litran myrkkyjätetynnyreitä Dragsfjärdin saaristoon. Ilmastonmuutoskeskustelu on tarkoituksellisen provosoivaa ja sangen pääkaupunkipöyhkeää. Helpoimmilta ja halvimmilta näyttäytyvät keinot ovat Keski-Hesassa kovin toisenlaisia kuin täällä muualla maassa. "Meillä elää ja voi lihavasti bensa-autoilijan prototyyppi, jota Suomen hallitusten tekemät päästövähennyssitoumukset eivät kiinnosta." Näin kirjoitti Iltalehden palkittu politiikan toimittaja Lauri Nurmi , joka syyllisti autoilijoita egonsa puolesta pelkääviksi 2020-luvun "mulle ei käy mikään" -ihmisiksi. Aalto-yliopiston taloustutkijat julkistivat viime viikolla liikenne- ja viestintäministeriön tilaaman selvityksen, jolla haetaan ratkaisua hallituksen tavoitteeseen puolittaa liikenteen hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä. Polttoaineiden päästökaupassa kuluttajat voisivat – ainakin teoriassa - sopeutua muutoksiin valitsemallaan tavalla. Faktat ovat totta kai selvät. Jotakin täytyy tehdä, jos Suomi haluaa yltää tavoitteeseen. Mutta kenen kustannuksella? Itsekin omistan useita pareja lenkkitossuja, mutta edes kumpikaan polkupyöristäni ei ole vaihtoehto polttomoottori-autolle. Eikä sitä ole näissä kumpuilevissa maisemissa sähköautokaan. Jos tärkeysjärjestystä tiedustelee Kankaanpään ja Lavian välisellä maantiellä tai Jämijärven raitilla, listasta kehkeytyy kovasti toisen näköinen kuin Pasilan upouudessa kauppakeskuksessa, Punavuoressa tai muualla Kehä III:n sisäpuolella. "Ilmastokeskustelu on tarkoituksellisen provosoivaa ja pääkaupunkipöyhkeää.