Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Maailmassa riittää pelastettavaa

Kuka pelastaa maailman ja ratkaisee globaalin maailman suuret haasteet, jos eivät yritykset? Tämän hetken kenties vaikuttavin voima piilee yrityksissä. Siksi paljon niiden vastuulla on ihmiskunnan tulevaisuus. Sampsa Kataja pohti Satakunnan Kansan tiistain kolumnissa osuvasti yritysten moraalia. Olen samaa mieltä, että yrityksillä pitää olla arvot, vaikkakin loppupeleissä etiikka on ja moraali ovat yksilöiden henkilökohtaisia ratkaisuja. Yritysten tehtävä on tehdä voittoa ja useimmiten se tapahtuu vastaamalla asiakkaidensa tarpeisiin. Yritysten kuuluu nähdä, kuulla ja puhutella ihmisten tarpeita Maslowin tarvehierarkian kaikilta tasoilta. Pyramidin perustarpeiden tasolla ihminen haluaa säilyä hengissä ja huipulla ihminen tahtoo jättää jälkensä yli oman aikansa. Talouskasvun ei kuuluisi olla juupas-eipäs-joko-tai-keskustelua. Talouden tarkoitus on palvella ihmistä. Yritykset ovat kautta aikain generoineet ympärilleen hyvinvointia kehittämällä parempia palveluita, uusia innovaatioita sekä luomalla kehitystä. Tarpeita kasvavalle hyvinvoinnille on niin kauan kuin on esimerkiksi köyhyyttä, sairauksia, ympäristöongelmia, kouluttamattomia lapsia, riistoa. Yksilön tarpeista kestäviin ratkaisuihin kertoo, että useampi toivoo voivansa saada tehdä merkityksellistä työtä. Elämä on ainutkertainen, ja aika, joka ihmisellä on käytettävänään pitäisi voida käyttää johonkin tärkeään. Merkityksellisen brändin tunnistaa siitä, että työntekijät kokevat työnsä tärkeäksi ja asiakkaat kokevat hankintansa viisaaksi. Monilla omistajilla, tapaamistani omistajista ja yrittäjistä ainakin yhdeksällä kymmenestä, on sangen yleviä arvoja ja päämääriä. Silti parhainkaan yritys tuskin voi optimoida ihan kaikkea ja jokaisesta yrityksestä löytyy varmasti jotain, joka voisi olla vastuullisemmin. Maailmassa pelastettavaa riittää, kuten lapset, naiset, köyhät, vähemmistöt, ilmasto, meret, eläimet, lajit ja kulttuuriperintö. Suuri osa yritystoiminnasta on tärkeää ja merkittävää. Mikä hyödyntämätön kasvupotentiaali piilee siinä, että kokemus työstä, hyödykkeistä ja taloudesta ei kulje käsi kädessä talouskasvun kanssa. Siitä brandien ja yrityskulttuurin kehittämisessä ja viestinnässä on kyse. Ihmisten mukaan ottamisesta ja mukana pitämisestä. Leena Roskala Kirjoittaja on viestintätoimistoyrittäjä.