Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Pääkirjoitus: Vientiyrityksillä on juuri nyt etsikkoaika valmistautua

Ulkomaanvierailuiden ollessa koronan vuoksi pakkotauolla, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari (sd.) on viime aikoina kiertänyt maata ja tutustunut vientiyrityksiin. Vierailujen tarkoitus on ollut kahtalainen: ne ovat tutustuttaneet ministeriä maamme monenkirjavaan yrityskenttään ja potentiaalisiin vientiyrityksiin sekä tarjonneet toisaalta yrityksiin tietoa, jotta vientivetoisia yrityksiä tulisi lisää. Kun maailmantalous poikkeusolojen jälkeen alkaa avautua, ei ole yhdentekevää millaisiin vientiponnistuksiin ryhdytään. Oleellista on oppia tunnistamaan kysyntää ja trimmata tarjontaa sellaiseksi, että koronakriisin jälkeen maailmalle löytäisivät ihmisten lisäksi myös uudet bisnesideat. Tästä syystä Skinnari ja elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) työstävät viennin ja kansainvälisen kasvun ohjelmaa. Vientiyritysten määrän ja viennin kasvattamiseksi on syytä pohtia, missä määrin suomalaisia konsepteja voi monistaa maailmanmarkkinoille ja mikä niissä voisi olla ansaintalogiikka. Suomessa monia alan projekteja kehitetään yhdessä aktiivisesti toimivan julkisen sektorin kanssa, mutta maailmalla tilanne on eri. Siksi kansainvälisiin projekteihin ei voi suin päin rynnätä samalla toimintamallilla kuin Suomessa. Kyse ei ole niin sanotuista poliittisista painotuksista tai ideologioista, vaan eri maiden yhteiskuntajärjestelmistä. On pelkästään järkevää tunnistaa erot ja konseptoida bisnesideat niin, ettei menestys törmää tarpeettomiin rakenteellisiin esteisiin. Team Finland -kiertue auttaa ymmärtämään, millaisia kommervenkkejä kansainvälinen kauppapolitiikan kriisi – kauppasota – on avannut EU-maille. Kyse ei suinkaan ole vain koronasta, vaan siitä, että kauppasuhteiden viime vuosien myllerrys pitäisi pystyä hyödyntämään. Kiertotalous on yksi 2020-luvun isoista aloista – vieläpä sellainen, jossa Suomi pystyy näyttämään esimerkkiä. Jätteiden vähentäminen ja tehokas hyödyntäminen on tavoite koko maailmassa. On selvää, että nykyajan ulkomaankauppa ei ole pelkästään tuotteiden ja tavaroiden myymistä maailmalle. Myös ideat käyvät kaupaksi. Juuri niissä piilee valtava kasvupotentiaali.