Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Verotiedot

Muovipillejä, drag-kuningattaria, tietoisuusharjoituksia – taidekoulun galleriassa avautuu hienovaraisesti poliittinen näyttely

Kun neljän taiteilijan yhteisnäyttelyn nimi on Anno rebellatio 2019 eli Kapinan vuosi 2019 , siltä voisi odottaa seiniltä räjähtävää uhmakkuutta normeja vastaan. Kapina on kuitenkin hienovaraisempaa. Näyttelyn nimen syntytarina on proosallinen. – Karoliina Korvuo halusi latinankielisen nimen, minä halusin vähän kovista mukaan, naurahtaa Dino Vapaavuori . Nelikosta Korvuo, Vapaavuori, Karita Heikkinen ja Ilona Tala jokainen on tehnyt taidettaan täysin omillaan sen jälkeen, kun ovat valmistuneet Kankaanpään taidekoulusta vuonna 2018. Kantaaottava ote yhteiskuntamme kipukohtiin yhdistää taiteilijoiden ilmaisua. – Ainakin itse koen, että se, mitä ympärillä tapahtuu, määrittää omaa tekemistä. On paljon huolta herättäviä tulevaisuudennäkymiä. Maailmassa elinolosuhteet ovat eriytyneet entisestään niin, että toisilla on paljon enemmän resursseja käytettävinään kuin toisilla, Korvuo pohtii. Korvuo pyrkii töissään rakentamaan ristiriitaisuuksia, joiden yhteiskunnallinen taso saattaa pilkahtaa suoraan esiin vasta teoksen nimessä tai näyttelyesitteessä. Levottomuutta herättävät, globaalit näkökulmat korostuvat näin samalla, kun teos itsessään kuvaa hänen oman elämänsä rauhallisuutta, joka saattaa kääntyä lamaannukseksi. Esimerkkinä tästä käy videoteos, jossa hän on kuvannut päivittäisiä tietoisuusharjoituksiaan ja valinnut mukaan kuvia, joissa on mahdollisimman vähän liikettä. – Olen etsinyt tyhjyyttä tai pysähtyneisyyttä. En ole vielä nimennyt teosta. Jätän ripustukselle ja teosten rinnastamiselle tilaa määrittää teosten sisältöä. Videon viereen Korvuo on asettanut mytyn, joka koostuu kolmesta ekologisesta anorakista. – Tällaisiin esineisiin kiinnittyminen on minulle kuin epätoivoinen yritys tarttua johonkin ehjään tai hyveelliseen. Vapaavuori on erikoistunut maalaamaan drag queenien muotokuvia. Iloisen värikkäissä teoksissa on aihevalinnasta johtuen väistämättä myös poliittinen taso. – Kaikissa maissa ei saisi julkisesti tehdä tällaisia teoksia eikä varsinkaan osoittaa ihailua niitä kohtaan. Sukupuolirooleihin pureutuva ote on Vapaavuoren iloksi herättänyt kiinnostusta myös niin sanotuissa tavallisissa ihmisissä, jotka eivät esimerkiksi vähemmistöryhmien asemaa ole aiemmin pohtineet. – He ovat töitteni kautta asiasta kiinnostuneet, tulleet juttelemaan ja oppineet aihepiiristä lisää. Karita Heikkinen sanoo aloittavansa teoksensa vailla selkeää ajatusta siitä, mitä hän haluaa ilmaista. Sarjakuvamaiset, poptaidetta kohti kurottavat teokset saavat merkityksensä vasta työstövaiheessa tai teoksen valmistuttua. – Tykkään siitä, että kaikille tulee minun teoksistani oma tulkinta. Hyvä esimerkki osittain sattumanvaraisesti muodostuvasta merkityksestä on Pure pura -teos. Heikkinen maalasi virneeseen vääntyneen suun mallinaan erään näyttelijän valokuva. Hän lisäsi hetken mielijohteesta pillin hampaiden väliin. – Siskoni näki kuvan ja kysyi, onko tämä kannanotto muovia vastaan. Ajattelin, että voihan se ollakin, ja keksin sitä kautta teoksen nimen. "Pure" tarkoittaa englanniksi aitoa tai puhdasta, "pura" puolestaan japaniksi muovia. Anno rebellatio 2019 -näyttely Kankaanpään taidekoulun galleriassa 14.–29.11.