Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Lumisotaa Jämillä, saunaa, avantoa ja shoppailua – Kankaanpään yhteislyseo sai vieraita Saksasta

Aion kertoa teille nyt epätavallisesta viikostani. Pääsin pulkkailemaan, kävin avannossa, pelasin lasersotaa ja kävin Suomenlinnassa, ja mikä parasta, kaikki tämä koulun ajalla! Tiistaina lähdimme hakemaan saksalaiset vieraamme. Tavattuamme heidät tallustimme yhdessä ohtia yliopistoa, sillä vatsamme kurnivat nälästä. Lounaan jälkeen tutustuimme Suomenlinnaan. Suomen sää ei näyttänyt parasta puoltaan meille. Koko puolentoista tunnin ajan satoi vettä ja tuuli niin, että me kaikki olimme läpimärkiä. Matkalla Kankaanpäähän bussi oli täynnä iloista ja innokasta puheensorinaa, kun opettelimme toistemme kieliä. Keskiviikkona tutustuimme toisiimme paremmin. Opettelimme toistemme nimet ja pelasimme erilaisia pelejä. Vaihtoparimme olivat teettäneet meille lahjaksi hupparit, joiden selkäpuolella luki kaikki parit. Teimme pienissä ryhmissä ryhmätöitä, joiden aiheina oli esimerkiksi vapaa-ajan viettotavat, ruokatottumukset ja kuinka koulumme eroavat toisistaan. Iltapäivällä saksalaiset vierailivat kaupungintalolla Johanna Luotolinnan opastamana. Päätimme vielä pitää yhteisen elokuvaillan koulun jälkeen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen Torstai oli tapahtumarikas päivä. Kankaanpään yhteislyseo ja Jämin Geopark-alue tekevät yhteistyötä, joten halusimme viedä vieraamme sinne. Jämillä olimme pulkkamäessä ja yhdessä kävimme lumisotaa. Kiipesimme myös näköalatorniin ja ihastelimme maisemia. Juttu jatkuu kuvan jälkeen Vaelsimme kolmen kilometrin pituisen matkan Uhrilähteelle. Saksalaiset innostuivat lähteestä, ja jotkut jopa täyttivät juomapullonsa sen vedellä. Seuraavaksi oli vuorossa bussimatka kohti Hakoniemeä. Osa vieraistamme oli ensi kertaa saunassa, ja he olivat hieman järkyttyneitä saunakulttuuristamme. Heidän mielestään saunassa oli liian kuuma ja heitimme liikaa löylyä. Avanto oli saksalaispoikien suosiossa. He viettivät saunassa muutaman minuutin, kunnes lähtivät uudestaan avantoon. Saunomisen jälkeen paistoimme makkaraa. Perjantaiaamuna saksalaiset vierailivat Pohjanlinnan koululla ja me suomalaiset jäimme tunneillemme. Perjantai oli Pori-päivä. Porissa vierailimme Yyterin rannalla, jota vieraamme kehuivat kauniiksi. Selvitimme lasersodassa, kumpi ryhmä on parempi. Ylpeänä voin kertoa, että me suomalaiset voitimme. Illalla järjestimme yhteiset läksiäisjuhlat, jossa kisailimme leikkimielisissä olympialaisissa Suomi-Saksa pareina. Lauantaina isäntäperheet järjestivät ohjelmaa. Esimerkiksi me lähdimme Julian kanssa shoppailemaan Poriin hänen toiveestaan. Sunnuntai oli jäähyväisten aika. Muutamalla vierähti kyyneleitä, kun halasimme. – Oli mukavaa tutustua uusiin ihmisiin eri maasta, ja viettää viikko heidän kanssaan. Viikko oli mielenkiintoinen hauskoine ohjelmineen. Suomalainen ruoka oli hyvää, ja mämmi oli parempaa kuin mitä odotin, kertoi vaihtoparini Julia Geisel.