Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Paavin kuolema vei Toni Vilanderilta näyttöpaikan – puolet elämästään kiertäneen miehen urassa on jotain sellaista, josta Kimi Räikkönen saattaa olla kateellinen

Kaksi poikaa haaveilee Kankaanpäässä. Toinen pojista on Toni, toinen Kimi. He ovat noin kaksitoistavuotiaita. Molemmat ovat innostuneet kartingista. Pitkin poikin Suomen karting-ratoja espoolainen Kimi ja kankaanpääläinen Toni ovat tutustuneet ja jossain vaiheessa ystävystyneet. Näkeehän heistä jo senkin, että he ovat hyviä kuskeja. On vuosi 1992. Mitä heistä tulevaisuudessa tuleekaan? Kun toinen pääsee joskus formula ykkösiin, toinen tulee Monacoon veneelle katsomaan kilpailua, he tuumaavat. He lyövät kättä päälle. Asia sovittu. Juttu jatkuu kuvan alla . Syke tavallisesti 120, nyt 60 28 vuotta myöhemmin ollaan jälleen Kankaanpäässä. Pienen Majajärven rannalla on Toni Vilanderin tyylikäs, moderni mökki. Vilanderin työnantaja näkyy miehen punaisessa paidassa sekä mökin välitilassa, jonka päätyä ja toisen puolen ikkunaseinää kiertää iso punainen lippu. Miksei näkyisi, sillä aika harvan suomalaisen työnantaja on Ferrari. Vilander on mökillä kolmen poikansa Luukaksen , 9, Eliaksen , 6, ja Topiaksen , 2, kanssa. Poikien äiti Erja on työpalaverissa. Juttu jatkuu kuvan alla . Heidän perheessään asiat ovat yleensä toisinpäin: äiti on poikien kanssa Kankaanpäässä, isä töissä milloin missäkin. Vilander täyttää heinäkuussa 40 vuotta. Hän on kiertänyt maailmaa puolet elämästään. Nuorena miehenä hän käytännössä asui muutaman vuoden Italiassa ja ihastui muun muassa maan ruokakulttuuriin. Reissumiehenä hänelle on tullut parhaimmillaan – tai pahimmillaan – 225 matkapäivää vuodessa. Päätyössään hänellä on kilpailuja, testejä ja edustustehtäviä. Sivutyössään hän on tullut MTV:n F1-kommentaattorina suomalaisille tutummaksi kuin kilpa-ajajana. MTV:n kommentaattorina: Koti on koko ajan tarkoittanut Kankaanpäätä. Siellä hän on ollut kirjoilla, maksanut veronsa, ja sinne hän on palannut matkoiltaan. Myös Erja on Kankaanpäästä kotoisin, joten perheet ovat lähellä ja apuna. Muuten syrjäisen Satakunnan pohjoisosa ei ole matkamiehelle käytännöllisin asuinpaikka. Vilander ajattelee kuitenkin niin, että parempi kun neljällä on hyvä olla ja yksi sitten reissaa hieman enemmän. Tänä keväänä hänenkin matkansa pysähtyi yllättäen kotiin. Tammi-helmikuun koko Vilanderin perhe vietti Floridassa, missä isällä oli testi- ja kilpailutöitä. Maaliskuun alussa he lensivät Suomeen. Tonin piti palata Yhdysvaltoihin töihin kymmenen päivää myöhemmin. Noiden päivien aikana korona pysäytti kaiken. – Tämä on ollut ensimmäinen kerta aikuisiälläni, kun olen saanut olla ihan rauhassa. On ollut rauhallinen fiilis, Vilander miettii. – Minulle on tullut aika vahvastikin olo, että tähän voisi tottua. Vilander sanoo eläneensä elämää, jossa syke on ollut koko ajan 120. Mennyttä tai tulevaa ei ole ehtinyt miettiä, eivätkä edes voitot ole oikein iskostuneet tajuntaan. Piipahdukset kotiin ovat olleet sen veran lyhyitä ja monen raudan takojalle myös kiireisiä, että rauhoittumiset ovat päättyneet keskeytyksiin. Juttu jatkuu kuvan alla. Koronaviikkoina syke on ehtinyt pudota 60:een. Samalla hän kokee toimertuneensa tekemään kotiasioita enemmän kuin tavallisesti. Ferrarin mies ei usko, että viehätys rauhoittumiseen johtuisi edessä olevassa iällisestä rajapyykistä. Ajatukset eivät ole hänelle aivan uusia. Kun perhe on kasvanut, hänellä on ollut reissuissa välillä suru puserossa ja riittämättömyyden tunne päällä. Ei kypärä päässään radalla eikä pikkutakki yllään tv-studiossa, mutta aina töiden väliajoilla hotelleissa tai lentokentillä. – Aina vielä sattuu kaikkea sellaista, mitä ei ikinä tapahdu, kun olen kotona. Autosta menee vaikka rengas. Sellaisia asioita, jotka pystyisin heti korjaamaan, jos olisin kotona. On hän huomannut, että pojatkin ovat alkaneet reagoida isän poissaoloon. Skype- tai Whatsapp-puheluista kaksi vanhinta ei enää innostu, mieluummin he välttelevät niitä. Nyt pojat ovat reagoineet myös siihen, kun isä on ollut pitkään kotona. – Kukkoilu ei nyt onnistu, Vilander naurahtaa. – Mutta ennen kaikkea läheisyys on voimistunut. Kyllä kai se lisää tiettyä turvallisuutta, kun olen koko ajan paikalla. Näyttää kuitenkin siltä, että Yhdysvallat kutsuu taas kesällä. Koronan keskeyttämä kausi on jatkumassa heinäkuun alussa. Uusien suunnitelmien mukaan sarjassa ajetaan kymmenen osakilpailua tiiviiseen tahtiin. Juttu jatkuu kuvan alla. Marlboro Manin asenne Vilanderin puheista ei silti kannata vetää johtopäätöstä, että matkavuodet ovat ohi. Sitä ei odota vaimokaan, joka Vilanderin mukaan uskoo aviomiehensä ajavan kilpaa ainakin viisikymppiseksi. Eivätkä Vilanderin puheet ole moite elämälle, jota hän on elänyt. Päinvastoin, paljon se on antanut ja mahdollistanut. Hän on ollut Ferrarin leivissä vuodesta 2007. Harva kilpakuljettaja on pystynyt yhtä pitkään uraan italialaistallissa. Vilander ei äkkiseltään muista ketään. Vilander työskentelee Maranellon mustan orin liiketoimintasektorissa, joka myy asiakkailleen niin Ferrarin vanhoja F1-autoja kuin muitakin kisa-autoja. Myös niitä GT-autoja, joiden ratissa kankaanpääläinen on kilpauransa tehnyt. Vilanderin mukaan auton hinta on noin 800 000 euroa. Yhdessä maailman tunnetuimmassa autourheilukilpailussa, Le Mansin 24 tunnin ajossa Vilander on juhlinut kahdesti luokkavoittoa, 2012 ja 2014. Kahdesti voitto on livennyt viimeisen kierroksen tekniseen vikaan. Toisen Le Mansin voittovuosi oli Vilanderin elämän kiireisin ja toistaiseksi menestyksekkäin. Le Mansin lisäksi hän voitti Gianmari Brunin kanssa FIA WEC -sarjan GTE Pro -luokan maailmanmestaruuden. Myös kommentaattorityöt MTV:llä olivat jo käynnissä. Hänen mielessään jatkuvan menemisen vuosi on aikamoista sumua. Juttu jatkuu kuvien alla. Ajotaitojen ja menestyksen lisäksi Vilander uskoo kielitaidon auttaneen hänen asemaansa Ferrarilla. Kaksi nuoruusvuotta paikallisilla radoilla toivat italian kielen osaamisen. Suomalainen perusluonnekin on ollut avuksi. – He tykkäävät siitä, kun asiat sanotaan aika suoraan. Politikointiin tai oman egon pönkittämiseen en ole koskaan lähtenyt. Jos teen kilpailussa virheen, en pane sitä muiden piikkiin. Ensimmäisen kerran Vilander tutustui Italiaan jo teini-iässä. Koko perhe suuntasi Kankaanpään Myllymäestä pakettiautollaan moniin kilpailuihin kartingin valtamaahan. Italialaiset tykästyivät myös Vilanderin Rovaniemeltä kotoisin olevaan isään. Juttu jatkuu kuvan alla. – Hänen kielitaitonsa ei ollut niin raju, mutta sellaisella pohjoisen asenteella hän meni varikoille. Hän sanoi hello, hello, ja antoi italialaisille laivalta ostamansa kartongin tupakkaa. Asfalttityöntekijä Teuvo Vilander tunnettiin pian italialaisissa karting-piireissä nimellä Marlboro Man. Asenne toi tärkeitä kontakteja. Vilanderit alkoivat saada pojan kalliiseen harrastukseen apua. Tuli moottoria, tuli runkoa, sitten koko kalusto oli ilmainen ja lopulta kaikki kulut oli hoidettu. Vilander sai vain ajaa. ”Spesiaalidiili” ja Paavin kuolema Vilander on maailman nopeimman kansan yksi 2000-luvun menestyneimmistä kuskeista. Harva sitä silti tietää, koska GT-sarjojen näkyvyys jää Suomessa vaatimattomaksi. Kun kankaanpääläinen kertaa pitkää uraansa pikakelauksella, vuosiluvut, tapahtumat ja sijoitukset tulevat jouhevasti. Sivulauseissa vilisee tuttuja nimiä. Vuonna 1994 Vilander ajoi ensimmäisen oikean saavutuksensa, kun hän voitti kartingissa junioreiden Raket-cupin. Kimi Räikkönen oli toinen. Yhdeksän vuotta myöhemmin hän ajoi Formula Renault -luokkaa, josta on ponnistanut monia F1-kuskeja. Eurosarjan kilpailussa Hollannin Assenissa Vilander kaasutti 55 auton kilpailussa kolmanneksi. Edellä toisena maaliin ajoi Lewis Hamilton . Mutkia on tullut vastaan muuallakin kuin radalla. 2005 Vilanderille tarjottiin ”spesiaalidiiliä”: vain 150 000 euroa ja pääset ajamaan Italian GT-sarjaa. – Ei mitään mahdollisuuksia, Vilander vastasi. Kauppamies taisi kuitenkin haluta Vilanderin, sillä ilman rahasäkkiäkin hänet kutsuttiin kokeilemaan Imolan osakilpailuun. Mutta sitten kuoli Paavi Johannes Paavali II . Italia suri ja perui kaikki tapahtumat, myös Imolan GT-kilpailun. Tuli uusi Paavi ja uusi mahdollisuus. Nimi ja tekeminen alkoivat jäädä alan päättäjien mieleen. 2006 hän pääsi ensimmäistä kertaa Ferrarin GT-auton rattiin, kun tallin vakiokuskilla Mika Salolla oli päällekkäisiä kilpailuja Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Salo jäi Eurooppaan, Vilander hälytettiin kolmeksi kilpailuksi Amerikkaan. Myöhemmin Vilander korvasi Salon myös MTV:n kommentaattorina. Yhdysvalloissa Vilander kertoo painaneensa ensimmäisessä aika-ajossa rataennätyksen. Hän johti kilpailua 45 minuutin kohdalla, mutta sen jälkeen radalla ollut öljy lähetti hänet päin kaiteita. Auto romuttui. Kilpailut päättyivät siihen. Siitä huolimatta Ferrari tarjosi seuraavana vuonna sopimusta. Kahden vuoden pesteissä se jatkuu yhä, mutta on jälleen tämän vuoden jälkeen katkolla. – Muutaman kerran olemme jatkosta jo jutelleet. Katsotaan, onko tulevaisuus kisa-ajamista, vai tuleeko jotain muuta roolia. – Ferrarin organisaatiossa olisi varmasti muunkinlaisia töitä. Sellaista, mikä olisi mielekästä minulle, ja mistä olisi hyötyä heille. Juttu jatkuu kuvan alla. Ferrarin maailmanmestarit Tuntematon Kimi Räikkönen oli Suomen myydyin kirja vuonna 2018. Tuntemattomampi Toni Vilander mainitaan teoksessa epävirallisen laskutoimituksen mukaan 19 kertaa. Reitit ovat olleet erilaisia, mutta Vilander ja Räikkönen ovat kulkeneet yhdessä lapsuuden karting-radoilta ja Kankaanpään haaveiluhetkestä moottoriurheilun ammattilaisiksi. Molemmat ovat ajaneet maailmamestaruutensa Ferrarilla. Yhdessä he suorittivat myös asevelvollisuutensa Puolustusvoimien urheilukoulussa. Räikkösen kirjassa kerrotaan siitäkin, mutta Vilanderin mukaan armeijaseikkailuista riittäisi materiaalia muutamaan muuhunkin kirjaan. Räikköselle kiireet toivat kymmenen päivää ylipalvelusta, Vilanderille kuukauden. Hieman yli kymmenvuotiaina tehty lupaus on pitänyt. Räikkönen on ajanut F1:ssä vuodesta 2001, monta kertaa myös legendaarisessa Monacon osakilpailussa. – Siellä veneellä olen ollut niin kuin sovimme. Vilander haastatteli Räikköstä vuonna 2019: Ystävyys jatkuu. Räikkönen on esimerkiksi Vilanderien vanhimman pojan kummisetä. Haastattelua seuranneena päivänä Räikkönen ja Vilander lähtivät ajamaan kartingia poikiensa kanssa. Kankaanpääläinen ei myönnä olleensa koskaan kateellinen autourheilun absoluuttiselle huipulle yltäneelle kaverilleen, jonka hän aikoinaan jätti taakseen. – Jos mennään moottoriurheilijan alkuaineeseen, eli raakaan auton tai minkä tahansa moottorilaitteen käsittelyyn, Kimin luonnollinen nopeus on parempi kuin minulla. – Kun on sata nuorta kuskia, joku pieni ero tekee sen, ketä aletaan viedä eteenpäin. Kimillä on ollut nopeus, päättäväisyys ja taistelutahto. Mitä jos -ajattelu kuuluu silti huippu-urheiluun. Vilanderin mitä jos liittyy tukeen, tukijoihin ja suunnitelmallisuuteen. Rahasäkin antajia ei ollut oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Erilaisia managerimiehiä kävi välillä kuiskuttelemassa, mutta tosipaikan tullen he katosivat. Niinpä kankaanpääläinen on mennyt aina sinne, missä mahdollisuus on auennut. – Jos olisi kiilto silmissä halunnut yhtä asiaa, ja jos sitä tietä olisi rakennettu suunnitelmallisesti, olisin voinut päästä pidemmällekin. Ja silti Vilander ei koe syytä jossitteluun. Hänen urallaan on ollut jotain sellaista, josta Räikkönen saattaa olla hieman kateellinen. – Pääsin kuitenkin ammattilaisputkeen ja kestävyyskisoihin, joissa autot ovat aivan viimeisen päälle. – Olen saanut ajaa kilpaa ilman suurta huomiota. Kankaanpään kehittämistä ja luksusautoja Vaikka Toni Vilander päättäisi lopettaa kilpa-ajamisen ja maailman kiertämisen tähän, tyhjyyttä ja tekemisen puutetta hänen ei tarvitsisi pelätä. Ylioppilaaksi ennen ammattilaisuraansa kouluttautunut Vilander on monessa mukana. Kankaanpäässä hänet tunnetaan muun muassa ravintola Varikon osaomistajana. Hän tietää, missä koronan sulkemalla Varikolla mennään, vaikkei olekaan juuri tehnyt ravintolassaan lattiahommia. Mietinnässä on ollut ravintolakonseptin laajentaminen Kankaanpään ulkopuolelle. Satakuntalaisen rakennusyhtiö Marverkin osaomistajana Vilander on tutustunut niin uusio- kuin saneerausrakentamiseen. Hän voisi nähdä tulevaisuutensa myös rakennusalalla esimerkiksi suunnittelupuolella tai projekti- ja henkilöjohtamisessa. Vilander on saneerannut nykyisen kotinsa vanhasta rintamamiestalosta. Talo on parhaillaan myynnissä. Vilander osti käyttökiellossa olleen musiikkiopiston vuonna 2018. Siihen saneerataan parhaillaan 12 asuntoa, myös Vilanderien uusi koti. Kankaanpäästä hän on ostanut myös Piirivintin kiinteistön. – Minulla on ollut kaikissa näissä liiketoimissa myös halu kehittää Kankaanpäätä, Vilander sanoo. Samalla hän saa kaipaamansa aktiviteettia vuoden niihin päiviin, jolloin hän on kotona. Yhteen bisnekseen Vilander on lähtenyt myös Satakunnan ulkopuolella. Hän on Lempäälässä sijaitsevan luksusautoistaan tunnetun Luxury Collectionin uusi pienomistaja. Yritys sai julkisuutta, kun miljoonaluokan maskikauppoja Huoltovarmuuskeskuksen kanssa tehnyt Onni Sarmaste kävi siellä ostoksilla. Vilader voi auttaa Luxury Collectionia muun muassa suhdetoiminnassa. Hän saa Ferrarilla kontaktin käytännössä kenelle vain.