Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Jämijärveläinen Profil-Lista Oy täytti 25 vuotta – pihamaalla paljastettu jylhä taideteos kertoo maaseudun uudistumisesta

Nousu . Siinä näyttävä teos, jonka jämijärveläinen Profil-Lista Oy paljasti piha-alueellaan Pohjoismaiden suurimman viimeistelytuotevalmistajan 25-vuotisjuhlan kunniaksi. Hallituksen puheenjohtajan Tapio Kemin mukaan julkisen taideteoksen merkitys yritykselle on kaksijakoinen asia. – Ensinnäkin se on osa yrityksen brändiä, joka koostuu monista elementeistä. Vahvan brändin takana pitää olla tekoja. Pelkät puheet eivät riitä. Kemi mainitsee myös ympäristöasiat ja hyväntekeväisyyden osina Profil-Listan brändiä. – Teos on kuin yhteinen pieni olohuone, johon kuka tahansa voi tulla. Teoksen toinen ulottuvuus on maaseudun uudistumisen korostaminen. – Käytimme vanhoja kivijalkakiviä. Tämä kuvaa sitä, kuinka vanhaa kunnioittaen luodaan uutta. Taiteilijat Petri Haavisto ja Aku Koskinen saivat Profil-Listalta käyttöönsä suuria kivielementtejä. Nousu -teoksen keskeinen idea on kolmen kivipaaden päälle kohoavat, corten-teräksestä rakennetut elementit. – Teoksen ajatuksena oli kuvata yritystoimintaa. Keräännytään yhteen, ja yhteisvoimin nousee jotain kaunista, Haavisto kertoo. Hän korostaa, että tämä on vain yksi tapa tulkita teosta. Moni on jo luonut omia näkemyksiään siitä, mitä Nousu kuvaa. Myös Haavisto ja Koskinen ovat nähneet teoksessaan toisenlaisen tarinan. – Erikokoiset kivipaalut ovat kuin perhepiiri, jossa on käynnissä neuvonanto. Perheen pienin on lähdössä portista ulos. Nousun suunnitteluun vaikutti se, että teoksen oli toimittava myös levähdyspaikkana, jonka sisälle voi kävellä ja istahtaa. Haavisto kertoo oman painopisteensä olevan julkisessa taiteessa. Profil-Listan projekti on ollut hänelle opettavainen kokemus ja samalla esimerkki eri alojen tekijöiden toimivasta yhteistyöstä. – Toivoisin, että tämä innostaisi muitakin yrityksiä samankaltaiseen toimintaan.