Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Sotilasjunaliikenne jatkuu Niinisalon ja Parkanon välillä – rataosuuden vuosittainen kunnossapito maksaa yli 200 000 euroa

Perinteiseen tapaan Niinisalo–Parkanon välisellä radalla liikennöitiin toukokuun alussa. Ensin radalla kävi radantarkastusvaunu, jonka jälkeen vuorossa oli Pohjankankaan harjoitukseen kalustoa kuljettaneet ja hakeneet junat. Sotilasjunia kulkeekin radalla edelleen vakituisesti, mutta määrät ovat pieniä. Puolustusvoimista kerrotaan, että tarkkaa määrää on vaikea arvioida, sillä Porin prikaatin lisäksi myös muut joukko-osastot käyttävät Niinisaloon tulevaa junarataa. Panssariprikaati on yksi niistä, ja sotilasjunia Panssariprikaatin johtamiin harjoituksiin tulee keväisin kolmesta viiteen ja syksyisin kaksi. Satakunnan tykistörykmentillä junakuljetuksia on vuodessa noin kahdesta neljään. Juttu jatkuu kuvan jälkeen Aikaisemmin junien kyydissä kulkivat myös sotilaat, mutta nykyisin junien mukana kulkee vain kalusto. Puolustusvoimien mukaan Niinisalon rata on ensiarvoisen tärkeä kustannustehokkaan harjoitustoiminnan takia. Sotilasjuna on myös ekologinen kuljetustapa ja vähentää maanteitse tapahtuvia kuljetuksia merkittävästi. Junakuljetuksen riskit ovat pienemmät ja liikenneturvallisuus paranee, kun näitä raskaita kuljetuksia ei ole muun liikenteen seassa. Erityisesti pimeän ja liukkaan kelin aikana junakuljetus on ehdottomasti turvallisempi vaihtoehto kaluston pitkään siirtämiseen kuin moottorimarssi. Mitä pidempi matka sitä suuremmat hyödyt ovat junakuljetuksella. Toisaalta, jos rautatiemahdollisuutta ei olisi, niin suunniteltuihin harjoituksiin osallistuttaisiin silti. Koska junia näkee radalla harvoin, saattaa alan harrastajia ja muitakin kiinnostuneita nähdä radan varressa kun radalla on liikennettä. Niinisalolainen Pertti Manninen oli yksi, joka oli seuraamassa junan lähtöä Niinisalossa kuun alkupuolella. Hän oli myös kiinnittänyt huomiota Taulunkylän tasoristeykseen, jonka puomit olivat junan lähtiessä olleet ylhäällä. – Joskus myös puomit ovat menneet alas keskellä yötäkin. Otin yhteyttä asiasta ja nyt olivat korjausmiehet tulleet ja todenneet tasoristeyksessä olleenkin mekaanista vikaa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen Radan kunnossapitoa jatketaan. Radalla aiottiin liikenne lopettaa vuonna 2015, mutta liikenne sai kuitenkin jatkaa. Radan päällysrakenne on kuitenkin heikointa K30 -kiskotusta, mitä on jäljellä vielä muutamalla muullakin rataosalla. Vielä ei ole ongelmaa, mutta VR:n Dv12 -veturisarjan jäädessä jossakin vaiheessa pois käytöstä voi radan heikko rakenne olla jatkossa ongelma. VR:n tilauksessa oleva dieselveturihankinta on tätäkin painavampi ja nytkin VR:n tavaraliikennekilpailijan Fenniarailin dieselveturit eivät voi liikennöidä kuin erityisluvin vastaavan luokan ratoja. Junienkin vauhti on nykyisin radalla vain 30 kilometriä tunnissa. Radan pölkkyjä on kuitenkin viime vuonna uusittu ja tänä vuonna niiden uusintaa jatketaan normaalia kunnossapitoa aktiivisemmin. Parkanossa myös uusittiin kierrätetyillä kiskoilla kolme kilometriä rataa, joka sai myös sepelin alleen. Radanpito on kuitenkin kallista. Rataosan kunnossapitoon menee rahaa vähäliikenteisten ratojen selvityksen mukaan 233 000 euroa vuodessa. Lisätyökustannukset vuosina 2018–2021 ovat keskimäärin 440 000 euroa vuodessa.