Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Opettaja voi olla myös kiusaaja

Viime päivinä on keskusteltu julkisuudessa paljon koulukiusaamisesta. Asia ponnahti pinnalle, kun eräässä vantaalaisessa koulussa koululainen joutui järjettömän väkivallan kohteeksi ja se on täysin tuomittavaa. Nykyään koulukiusaaminen ei ole myöskään enää kaveriporukan ulkopuolelle sulkemista, ikeitä sanoja vasten kasvoja tai pientä tönimistä ja jatkuvaa naljailua, vaan someaikana se on kyseenalaisten videoiden levittämistä sosiaalisessa mediassa. Moni lapsi muistaa vielä vuosien päästä hetken, jolloin joutui yllättäen kaveriporukan ulkopuolelle ja ihmettelee edelleen siihen syytä. Entinen hyvä ystävä saattoi jättää vain yhtenä kauniina aamuna moikkaamatta ilman selityksiä. Omassa lapsuudessa pienessä kyläkoulussa oli yksi pelonaihe kaikkien muiden yläpuolella. Hän oli koulun yksi opettajista. Häntä pelättiin, ennen kuin koko koulutaival edes alkoi, sillä hänen tempauksistaan kuiskittiin kylällä. Muistan kuinka koulun aloittaminen pelotti, vaikka ensimmäisen luokan opettaja oli aivan ihana. Kaikki pienet koululaiset kuitenkin tiesivät, että kolmos- ja nelosluokan opettaja on arvaamaton. Hän vei luokan perällä olevaan varastotilaan puhutteluun milloin mistäkin syystä ja pakotti syömään lautaselle jääneet veripaltut viimeistä läskinpalaa myöten. Eräänä päivänä koulun alkaessa ekaluokan opettajamme tuli kiireesti luokkaan ja laittoi luokkahuoneen oven lukkoon. Hän rauhoitteli, että meillä ei ole mitään hätää. Ikkunasta näimme, että koulun pihalla säntäili sinne tänne kolmos- ja nelosluokan oppilaita, joiden joukossa oli myös vanhempi siskoni. Pihalla juosseet oppilaat kysyivät meidän opettajalta mitä heidän pitäisi tehdä. He olivat karanneet luokasta, kun heidän opettajansa oli sekoittanut liiduista ja vedestä velliä ja kehottanut oppilaita juomaan. Lapsena sitä ei ymmärtänyt, että opettajalla oli mielenterveysongelmia, jotka vaikuttivat hänen käyttäytymiseensä. Aikuisena sitä on pohtinut, että miksi hänen sairauteensa ei puututtu ajoissa? Miksi hänen annettiin jatkaa työssään, vaikka hänen tekonsa vuosikymmenien varrella traumatisoi enemmän kuin yhden pienen oppilaan? Saman mankelin läpikäyneiden kanssa on puhuttu siitä, että miten ihmeessä vanhemmat eivät vaatineet kovaan ääneen, että asiaa on tultava muutos? "Opettaja sekoitti liiduista velliä ja kehotti oppilaita juomaan sen.