Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Polkupyörän takavalo on nykyään pakollinen

Liikenneturvan viime syksynä tekemien tarkkailujen mukaan hämärällä tai pimeällä pyöräilevistä 57 prosenttia käytti etuvaloa. Valon vähetessä näkeminen ja muille näkyminen korostuvat liikenteessä. Pimeällä, hämärässä, sadekelillä tai kun näkyvyys on muutoin huono, on valot pyöräilevän tärkeä turvallisuustekijä. – Se, että itse kokee näkevänsä polkea pelkän katuvalaistuksen varassa, ei vielä tarkoita, että muut tiellä liikkujat huomaisivat valottoman pyöräilijän. Jos ilta on alkanut hämärtyä, valot ovat tarpeen niin valaistussa taajamassa kuin pimeällä metsälenkillä. Hyvää ennakointia on laittaa pyörän valoasiat kuntoon viimeistään nyt, jolloin valot ovat käytössä jo ensimmäisillä hämärtyvillä pyörämatkoilla, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa neuvoo tiedotteessa. Liikenneturvan viime vuonna tekemien seurantojen mukaan takavalolla oli varustautunut joka viides pyöräilijä. Pakolliseksi punainen takavalo pyörässä pimeään aikaan tuli uuden tieliikennelain tultua voimaan kesäkuun alussa. Reilu kymmenesosa Liikenneturvan kyselyyn vastanneista uskoi virheellisesti, että pyörän etuvalona saa käyttää myös punaista valoa. – Pyörässä on oltava etu-, taka- ja sivuheijastimet. Etuheijastimen on oltava valkoinen ja takaheijastimen punainen. Pimeällä tai hämärässä ajettaessa vaaditaan vaaleaa valoa näyttävä etuvalo sekä punaista näyttävä takavalo. Pimeällä näkyvyyttä edistävät myös pyöräilijän heijastimet, heijastavat vaatteet tai heijastinliivi, Piippa listaa. Polkupyörän valomääräyksissä säädetään etu- ja takavalojen väristä, muita vaatimuksia valoille ei ole säädetty. Seurannoissa kiistaton enemmistö etuvaloa käyttävistä suosi kiinteää valoa. Liikenneturvan kyselyssä vilkkuva valo jakaakin mielipiteitä. Kolme viidestä vastaajasta kokee, että pyörän ajovalon tulisi olla aina kiinteästi palava vilkkuvan sijaan. Kaksi viidestä kokee, että vilkkuvalo lisää pyöräilijän havaittavuutta kiinteästi palavaa valoa paremmin ja yhtä moni mieltää vilkkuvan valon häiritseväksi. – Kun valo palaa tasaisesti, pyöräilijän etenemistä voi olla helpompi seurata. Kiinteä valo myös valaisee pyöräilijän edessä olevan ajoradan vilkkuvaa paremmin, Piippa opastaa.