Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Vt. 23:lle uutta pintaa Veneskosken ja Hapuan välille – Kesällä päällystetään teitä 21 miljoonalla eurolla

Kesän 2020 päällystystyöt Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa käynnistyvät huhti–toukokuun vaihteessa. Rahaa teiden päällystämiseen on käytettävissä tänä vuonna huomattavasti viime vuosia enemmän, yhteensä noin 21 miljoonaa euroa. Päällystysohjelman pituus on tässä vaiheessa noin 430 kilometriä, eli 160 kilometriä enemmän kuin viime kesänä. Pohjois-Satakunnassa asfaltoitavia osuuksia ovat valtatie 23:lla Veneskoski-Hapua, kantatie 44:lla Honkajoki-Jyllinkoski ja maantiellä 237 Kullaa-Lavia. Päällystyskohteiden valinnassa painotetaan edelleen vilkkaasti liikennöityjä teitä, mutta pidempi ohjelma mahdollistaa aiempaa enemmän päällystyskohteita myös alemmalla tieverkolla. Kevyen liikenteen väyliä päällystetään myös hieman aiempia vuosia enemmän, yhteensä noin 20 km. Hallitus myönsi lisärahoitusta perusväylänpitoon korjausvelan kiinnikuromiseksi. Päällystysrahoitusta onkin tänä vuonna noin 10 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna. Myös bitumi on tällä hetkellä aikaisempaa edullisempaa, mutta kehitystä seurataan. Korjausvelkarahoituksen ansiosta päällystemäärät nousivat merkittävästi vuosina 2016–2018, mutta viime kesänä päällystyspituus oli lyhin moneen vuoteen. Tänä vuonna päällystysmäärissä päästään taas korjausvelkarahoitusvuosien tasolle ja vähän ylikin. Toivottavaa olisi, että päällystysrahoituksen tasokorotuksesta tulisi pysyvä, jotta korjausvelkaa pystyttäisiin vähentämään pitkäjänteisesti. Lauhat ja sateiset talvet sekä nastarenkaat kuluttavat erityisesti vilkkaiden teiden päällysteitä ja viime talvi urautti teitä normaalia enemmän. Vähäliikenteiset tiet ovat kevytrakenteisempia ja päällysteet usein vanhoja, joten märät kelit ovat vaurioittaneet teitä lisää monin paikoin. Suurimmat ongelmat ovat silti olleet tänä talvena sorateillä. Päällystyskohteiden valinnassa painotetaan edelleen vilkasliikenteisiä pääteitä, joiden päällysteet ovat urautuneet. Päällystyskohteita on tänä vuonna pitkästä aikaa myös alemmalla tieverkolla ja vähäliikenteisten teiden kuntoa pystytään jonkin verran parantamaan. Alemmalla tieverkolla huonokuntoisia teitä on kuitenkin niin runsaasti, että pääosin ne joudutaan pitämään liikennöitävässä kunnossa täsmäpaikkauksilla. Vilkkaimpia pääteitä päällystetään tänä vuonna yhteensä vajaa 100 km, keskivilkkaita teitä runsas 150 km ja vähäliikenteisempiä teitä vajaa 200 km. Kohteet on valittu kuntomittausten ja asiakastarpeiden perusteella. Kevyen liikenteen väyliä päällystetään tänä vuonna noin 20 km. Kohteet on valittu päällystevaurioiden ja asiakastarpeiden perusteella. Liikenteellisesti merkittävimmät päällystyskohteet vuonna 2020 E18 välillä Hajala-Isokylän tunneli Vt 2 nelikaistainen osuus välillä Ulvila-Pori Vt 2 välillä Torttila-Nakkila Vt 9 Leveäkaistatie Lieto as -Aura Vt 9 Loimaa-Suokulma Vt 12 Rauman satamatie Vt 23 Veneskoski-Hapua Kt 40 Raisio – Ravattula (lyhyitä osuuksia) Kt 44 Honkajoki-Jyllinkoski Kt 52 välillä Mt 110 -Piihovi Mt 110 Peltola-Kaarina (myös jkpp-tie) Mt 192 Seikelä-Mietoinen Mt 203 Lentokentäntie Mt 224 Märynummi-Vaskio Mt 257 Kullaa-Lavia