Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Pesäpallo Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Koronavirus

Selvitys hahmottelee junareitin Porista Venäjän rajalle – Se on haaveilua, mutta jostain pitäisi aloittaa

Satakuntalaiset edunvalvojat aika ajoin haaveilevat Porin ja Haapamäen välisen junaradan avaamisesta uudelleen. Koska paikoin umpeen kasvaneen radan uudelleen rakentamiseen ei ole ollut liioin rahaa, eikä tahtotilaa, niin entäs jos vedetään hiukan lisää. Suunnitteluyritys WSP:n tuore selvitys hahmottelee saman radan jatkamista Jyväskylän ja Savonlinnan kautta Venäjän rajalle Parikkalaan. Kaikki , jotka ovat vähääkään harrastaneet kotimaan matkailua tietävät, että etelästä on helppo kulkea pohjoiseen, mutta lännestä ei meinaa millään päästä itään. Edes visioissa henkilöliikenne ei tule kulkemaan Suomen kehäradaksi ristityllä väylällä, se olisi puhtaasti tavaroita varten. Suurin hyötyjä olisi Porin satama. Venäjän transitoliikenteelle avautuisi uusi väylä. Enää ei Siperian hiilijunat tärisyttäisi posliinikuppeja Harjavallassa. Samalla pääradalta vapautuisi tilaa henkilöliikenteen nopeuksien ja kapasiteetin kasvattamiselle. Ajatuksen tasolla Suomen kehärata on järkevä ajatus. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi pitää löytää keinoja siirtää tavaroita kumipyöriltä kiskoille. Tämän hallituksen piti tehdä juuri sitä työtä. Hallitusohjelmassa on kirjaus, jonka mukaan mahdollistetaan tavara- ja henkilöliikenne vähän liikennöidyillä ja käytöstä poistetuilla rataosuuksilla, myös poikittaissuuntaisilla. Sähköistetty rata Porista Parikkalaan maksaisi suunnilleen 700 miljoonaa euroa. Sellaista pottia ei tietenkään ole tulossa. Uusiin investointeihin on koronan jälkeisessä maailmassa entistä kovempi kynnys. Kysymys on siinä pystytäänkö tämän tyyppisiä hankkeita toteuttamaan koskaan? Kriisiä pukkaa kriisin perään ja aina on huonot ajat, nyt vain sattuu olemaan poikkeuksellisen huonot. Hallituksen tavoite on hiilineutraali Suomi vuoteen 2035 mennessä. Sen saavuttaminen ei ole kiinni yhdestä junaradasta, mutta onko meillä kanttia investoida ja uudistua? Monta kehärataa paljon realistisempaakin hanketta kuten Turun tunnin juna polkevat paikallaan. Jostain pitäisi päästä alkuun.