Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Verotiedot

Nuohous vapautettiin kilpailulle, mutta kävikö kuten taksilain kanssa? – Satakunnassa ollaan maltillisia ja nähdään uudistuksessa hyviä puolia

Piipusta käy musta pöllähdys, kun katonharjalla heiluva Toni Tuovinen ryhtyy nuohoamaan. Isojoenrannalla sijaitsevan omakotitalon kahden tulisijan ja hormien nuohoamiseen menee suunnilleen tunti. Talon omistaja on Porin nuohouspalvelun vanha asiakas. Nuohous vapautui vuoden alussa kilpailulle, eivätkä nuohoojat enää tule paikalle vanhaan malliin, päivämäärän ilmoittamalla. Ennen vuotta 2019 nuohouspalvelut järjestettiin niin sanotuilla piirinuohoussopimuksilla, jotka pelastuslaitokset jakoivat tietylle nuohousyritykselle tai nuohoojalle. Nuohoojat saivat siis kiinteän toiminta-alueen, jonka asukkaiden nuohouksesta vastasivat. Nuohooja saapui paikalle ilmoitusmenetelmällä, eli alueen postilaatikoihin jaettiin tieto siitä, milloin nuohooja työskentelee alueella ja tulee nuohoamaan rakennukseen. Porin nuohouspalvelua toisessa polvessa pyörittävän toimitusjohtajan Tuovisen mielestä nuohouksen vapautuminen on hyvä asia. Se edistää palvelujen nykyaikaistamista. Mainoksiakin jaetaan, mutta Porin nuohouspalveluilla on ollut kymmenisen vuotta verkkolomake tilauksia varten. Nykyään keikoilla kulkee mukana puhelimen lisäksi tietokone. – Sillä kuitataan tilaukset ja tulostetaan asiakkaalle lasku. Asiakkaat ovat pääosin Porissa ja Ulvilassa, mutta keikkoja tehdään muuallekin lähikuntiin. Porissa ja Ulvilassa Porin nuohouspalvelu ehdottaa nuohousajankohtia vanhoille asiakkaille postilaatikkoon jaettavalla lapulla, kuten ennenkin. Luvialta, Noormarkusta, Nakkilasta, Harjavallasta sekä Meri-Porista uudet asiakkaat ottavat yhteyttä ja tilaavat nuohouksen. Uudistuksen jälkeen suurin osa vanhoista asiakkuuksista on jatkunut, mutta kehitystä on selkeästi tapahtunut. – Vapautumisen jälkeen meille on tullut myös uusia asiakkaita, Tuovinen toteaa. Lue myös: Nuohousmonopolit murtuvat vuodenvaihteessa – Nuohooja Petri Nordlund uskoo, että syrjäkylillä hinnat nousevat Ministeriö suunnittelee nuohouksen vapauttamista kilpailulle –  "Asiakkaan on tärkeää kysyä, mitä palvelu maksaa" Talonomistaja voi jatkossa saada valita nuohoojansa – "Palvelujen saatavuus haja-asutusalueilla saattaa heiketä" Kilpailun vapauttaminen ei ole siis mullistanut alaa, ainakaan vielä. Lakiuudistuksen jälkeen pelastuslaitoksilta poistui velvoite huolehtia nuohouspalvelujen järjestämisestä alueellaan. Pelastuslaitokset kuitenkin edelleen valvovat nuohousta, ja nuohouspalveluja saa jatkossakin tarjota vain nuohoojan ammattitutkinnon suorittanut henkilö. Rakennuksen omistajan ja haltijan velvoite huolehtia tulisijojen ja savuhormien säännöllisestä nuohouksesta säilyi sekin entisellään, samoin nuohouksen määrävälit. Lakiin on kirjattu nyt myös, se että omistajan tulee huolehtia tikkaista ja turvavarusteista niin, että nuohoojan on turvallista liikkua katolla. Satakunnan nuohoojat ry:n puheenjohtaja Esko Lehtimäki toteaa, että kuluneen vuoden aikana perusasiat ovatkin jatkuneet samaan malliin. Nuohousten määrät ja asiakassuhteetkin ovat pysyneet hänen käsityksensä mukaan suunnilleen samanlaisina. Lehtimäki nuohoaa itse Euran ja Rauman Lapin suunnalla. – Jonkin verran asiakkailta tulee enemmän kyselyitä hinnasta, nyt kun tiedostetaan, että kilpailua on, hän toteaa. Moni nuohooja tarjoaa ja mainostaa palveluaan edelleen tilaamattakin. – Ihmisillä on ollut hieman epätietoisuutta nyt uudistuksen jälkeen, että miten se nuohous pitää aina itse erikseen tilata. Lehtimäki muistuttaa, että lopulta vastuu nuohouksen hoitamisesta on kuitenkin kiinteistön omistajalla. Muutokset markkinoinnissa ovat olleet maltillisia, mutta uusia välineitä on otettu käyttöön. Lehtimäki esimerkiksi on tarjonnut reilun vuoden ajan nuohoamista tekstiviestillä postilaatikkoon jaettujen mainosten lisäksi. Kilpailun täyden vapauttamisen pelättiin kasvattavan nuohousvälejä ja heikentävän paloturvallisuutta. Näin ei näytä ainakaan Satakunnassa tapahtuneen. Lehtimäki arvioi, että tulevaisuudessa uhkana voi olla esimerkiksi se, että haja-asutusalueille tarjottava nuohous saattaa vähentyä, jos yritykset saavat vankemman asiakaspohjan tiheämmältä asutusalueelta. Kilpailun vapautumisen valtakunnallisista seurauksista on vielä vähän tietoa. – Nyt ollaan vasta alkutaipaleella tässä, Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) johtava asiantuntija Jukka Kaakkola toteaa. Hän kertoo, että kesällä ja syksyllä on kuitenkin tullut muutamia kuluttajailmoituksia nuohousten markkinoinnista, joista on ohjeistettu paria yrittäjää. – On markkinoitu vanhalla piirinuohoojasysteemillä, eli ilmoittamalla, että nuohooja tulee silloin ja silloin, kun pitäisi tarjota palvelua tilattavaksi. Hintakehitys ei ole näillä näkymin karannut suuntaan tai toiseen. Yhden hormin nuohouksen hinta asettuu karkeasti noin 50 euron tienoille. – Ihan muutama ilmoitus on tullut kuluttajalta, että hinta olisi noussut yllättävästi, Kaakkola kertoo. KKV:n seurannan lisäksi myös sisäministeriöllä on seurantaryhmä, joka valvoo hinnan kehitystä. Kaakkola toteaa, että lain mukaan hinta pitäisi aina kertoa kuluttajalle ennen sopimusta. Hinnaston tulisi olla jollain tavalla esillä esimerkiksi verkkosivuilla. – Kuluttaja yleensä kyllä valitsee sen, jolla on tietoa helposti saatavilla ja avoimesti hinta esillä.