Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Verotiedot

Yrittäjä, etsitkö työntekijää? Lue, mitä asioita nuoret arvostavat työnhaussa

Sosiaalinen media, nettipohjaiset jobboardit, omat verkostot. Siinä nuorten korkeakoulutettujen kolme tärkeintä kanavaa työnhakuun. Aalto-yliopiston opiskelija- ja alumnijärjestöjen omistama Atalent selvitti nuorten ajatuksia työnhausta. Kyselyyn vastasi 2 081 nuorta ammattilaista. – Mielestäni työnhaku sosiaalisen median kautta voi parhaimmillaan olla erilainen, jännittävä, huomiota herättävä ja kiinnostava. Samalla voi itse esittäytyä omalla profiilillaan sekä näyttää täten tarvittaessa sosiaalisen median käytön taitoja, yksi vastaaja ilmoitti. – Facebook on mielestäni paras kanava tavoittaa reilut parikymppiset työntekijät. Kaikki käyttävät sovellusta, mutta harva sinne mitään julkaisee, joten sponsoroituja ilmoituksia näkee päivittäin useita. LinkedIn on jo paljon ammattimaisempi sovellus, josta voi varta vasten hakea kiinnostavia töitä. Facebookista tekee ehkä enemmän spontaaneja löytöjä. Yritysten tulisi kuitenkin kehittää uusia tapoja erottuakseen sosiaalisessa mediassa ja houkutellakseen parhaita osaajia. Pelkkä olemassaolo somessa ei riitä. – On myös tärkeää, että yritysten verkkosivut kommunikoivat asioita, jotka tekevät yrityksestä houkuttelevan työnantajan. Verkkosivujen on myös hyvä tarjota työnhakijoille helppo tapa olla yhteydessä työmahdollisuuksiin liittyen, rekrytointitutkimuksessa todetaan. ”Tutustui hyvin firmaan” 46 prosenttia vastaajista toivoisi pääsevänsä tutustumaan työyhteisöön ennen sopimuksen allekirjoittamista. Vain 21 prosenttia ilmoitti saaneensa siihen mahdollisuuden. – Koin mukavaksi sekä hyväksi haastattelu- /esittelypäivän, jonka yritys rekrytointiprosessin aikana järjesti. Tällöin tutustui hyvin firmaan, sen edustajiin ja sai annettua kokonaisvaltaisemman kuvan itsestään sekä itse paremman käsityksen firmasta. Työnhakijat toivovat työnantajan viestivän aktiivisesti rekryprosessin etenemisestä. – Sovituista aikatauluista kuten työpaikan saamisesta ilmoittaminen yms. pidettäisiin kiinni. Erittäin positiivisen kuvan sain firmasta, joka perusteli todella kattavasti valintansa ja vastasi vielä omaan ”kiitos ja pidän yrityksenne mielessä jatkossakin” -tyyppiseen vastaukseen. Eli voisi sanoa että mitä paremmin kommunikaatio pelaa sitä positiivisempi kuva prosessista jää. – Kun vastataan hakemukseen ja aidosti kerrotaan, miksei saanut työpaikkaa. Ihailen erästä yritystä, joka kertoi, että kokemukseni ei ole vielä riittävä, mutta halusivat minun ottavan yhteyttä myöhemmin uudestaan kun kokemusta on enemmän kasassa. Eniten tyytymättömyyttä nuorissa herättävät hausta karsiutuneille lähetettävät ”massapostivastaukset”. – Puuttuva palaute – miksi et saanut paikkaa tai miksi et päässyt seuraavalla hakukierrokselle. Lisäksi palautetta on hyvä saada siitä, miksi pääsi jatkoon pitkässä prosessissa (ja samalla kuulla mitä osa-aluetta pitää vielä tuoda enemmän esille seuraavassa haastattelussa). – Valitettavan usein hakijat saavat odottaa tietoa prosessista viikko tai kuukausitolkulla. Yleensä vedotaan suureen hakijamäärään tai kiireeseen, mitkä ei kummatkaan mielestäni ole hyväksyttäviä syitä antaa kiinnostuneiden hakijoiden odottaa. Myös yritysmielikuva kärsii tässä kohtaa ja fiilis saattaa pahimmassa tapauksessa lopahtaa. Kursivoidut vastaukset poimittu Rekrytointi nuorten ammattilaisten silmin – rekrytointitutkimuksesta (aTalent)