Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Verotiedot

Bensan hinta, todellisuus ja ilmastoteot

Aina bensan hinnan noustessa lähtee kahvipöytäkeskustelut suorastaan vyörymään. Vertaillaan eri tankkauspisteiden hintoja ja juostaan centtien perässä jakajalta toiselle. Puhumattakaan nyt siitä, että juuri se oma auto ei paljon bensaa vie. Minulla ainakin palaa kaikki, mitä tankkiin laittaa. Mikäli niitä centtejä ihan oikeasti joku laskee, niin otetaanpa pieni esimerkki. Oletetaan auton X kuluttavan kahdeksan litraa bensaa sadalla. ”Ei mun vie noin paljoo” huutaa joku jo, mutta oikeassa maailmassa ne monesti vie. Oletetaan lisää, että yksi litra maksaa 1,5 euroa, sataan kilometriin tarvitaan siis 12 euroa rahaa. Jos taas bensa maksaa 1,6 euroa litra, niin rahaa tarvitaan 12,80. Ajatelkaa siis, tuo 10 centin hintaero litralta on jo aika paljon, kun useat ihmiset juoksevat jo kahden centin takia! Vuositasolla esimerkin kaltainen ”säästö” riippuu toki kilometreistä, mutta jos nyt muutamat kaljat ja Poprilli-paketit jättää kauppaan, niin tilit tasaantuu melko nopeasti. Asennusoluet kylläkin ovat usein tarpeen, kun näitä vanhoja romuja roplaa ajokuntooon, parempiin autoihin ei vaan ole varaa. Yleensä halvemmat bensat löytyvät niin sanotuilta kylmäasemilta, ja miksi? Siksi kun ne ovat kylmiä. Ei ole henkilöstökuluja, niin kuin on lämpimissä. Jura ja Reijo siinä vastakkaisilla puolilla katua Kankaanpäässä myyvät myös muuta palvelua, se maksaa, kun on henkilökuntaa töissä, mikäli tätä ihmeellistä asiaa joku ei ole vielä oivaltanut. Itse maksan mieluusti ne ylimääräiset centit, jotta saan myös kaffeekupin juotavakseni. Tämä ei ole kaupallista yhteistyötä, vaikka tämän myötä mieluusti juon kyllä kupillisen ilman erillistä korvausta. Hurjastihan valtio joka tapauksessa autoilijaa verottaa, joka käänteessä. Polttoaineiden hinnat ovat yksi räikeä esimerkki ja sitten kaikki muu päälle. Nyt ne vielä meinaa, että lisää pitäisi saada, ilmastonmuutoksen nimissä tietysti. Pieni Suomi siis pelastamaan maailmaa verottamalla liikennettään. Siis se sama Suomi, jossa autoilu on täysin välttämätöntä! Milläs minäkin, Siikaisten metsistä, lähden maitoa muijalle hakemaan, jos en omalla autolla. Lähdettävä on, ja keski-ikäistyvälle, keskivartalolihavalle miehelle 11,5 kilometrin matka liikunnallisesti on likimain sama, kuin Himalajan ylitys. Taksilla ei ole varaa ajaa. Siihen ”ympäristötekoon” pystyy vain vihreä kansanedustaja. Jos me oikeasti haluamme, niin voimme katsoa vähän sinne bensan hinnan sisään. Voimme miettiä kuinka paljon kannattaa ihan oikeasti juosta centtien takia, kai sinne yrittäjällekin joku ropo kuuluu. Jos taas ilmastoteon haluaa tehdä, niin jättää tilaamatta sen kiinalaisen rihkaman, vaikka sieltä vitosella paljon saakin. Se on nimittäin aika vähän, mitä suomalaisten autot saastuttavat verrattuna muutamaan rahtialukseen, tai lentokoneeseen.