Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Verotiedot

Maailman vanhin hologrammiyritys Eurassa – Äly muutti kahvimukiin

Euralainen Starcke Oy on erikoistunut suojaamaan brändejä ja luomaan visuaalista lisäarvoa jo yli 30 vuoden ajalta. – Olemme maailman vanhin hologrammiyritys, toimitusjohtaja Ari-Veli Starcke sanoo vaatimattomana, mutta iloisena. Graafisten erikoisratkaisujen lisäksi suosiotaan kasvattavat RFID-tunnisteet. Koodit avaavat brändin omistajalla aivan uusia mahdollisuuksia myös kuluttajarajapinnassa, kuten markkinoinnissa ja tuoteinformaation jakamisessa. Starcke vie älyn lähes mihin tuotteeseen tahansa. – Tuotteisiin, vaikka juuri kertakäyttöpahvimukiin, voidaan liittää tunniste, joka tekee koodista etäluettavan. Uskon, että menetelmää aletaan käyttää yhä enemmän tuoteinformaation lisäämisessä. Esimerkkitapauksessa kahvin ostanut asiakas lukee mukin kyljestä lähilukutunnisteen ja saa etuja ja infoa saman tien. Miksei vaikka oman suosikkijoukkueensa pelin pyörimään linja-autossa tai junavaunussa, Starcke visioi. Lukuetäisyys vaihtelee kosketusluennasta (NFC) kymmeneen metriin (UHF). Koodien taustajärjestelmien avulla brändin omistaja saa yksityiskohtaista tietoa tuotteen kulusta logistisessa ketjussa ja aitous on helppo varmistaa.     Tuoteturvamenetelmiä ja niiden yhdistelmiä on lukuisia. Kauneusarvot ovat toki tärkeitä, mutta pääasiallinen syy on väärentämismahdollisuuksien karsiminen. Hologrammeja käytetään nykyään setelien lisäksi monissa pakkauksissa. – Hologrammien väärentäminen on hankalaa ja parhaimmillaan mahdotonta. Moni yhdistää tuotesuojauksessa hyvännäköisen hologrammin ja sinetin, jolloin turvallisuus on jo erittäin hyvällä tasolla. Folioinnilla painotuotteen pintaan kiinnitetään ohut metallikalvo. Väriskaala on laaja ja lisämausteena voi käyttää erilaisia hologrammiefektejä. – Kun pintaan liitetään vielä minimaalisen pieniä yksityiskohtia, tuote on erittäin vaikea väärennettävä. Starcken erikoisalaa on myös preeglaus, jolla saadaan näyttäviä koho- tai kaiverruskuvioita. Yksilöllisyyttä tuodaan tutulla numeroinnilla, viivakoodilla ja 2D-koodilla.     Brändin suojaus alkaa riskikartoituksella. Yksittäinen maakuntatapahtuma ei tarvitse samanlaista lippusuojausta kuin esimerkiksi Madonna Areenalla. – Kartoituksella etsitään ja ennaltaehkäistään riskit, kuten väärennökset ja kopioinnit. Ratkaisuehdotuksessa tarjoamme brändin turvaksi kokonaisvaltaisen suojan, joka vakuuttaa asiakkaalle, että kyseessä on oikea ja aito tuote. Tuotesuojauksessa otetaan aina lähtökohdaksi kulloinenkin tarve. – Tarkoitus on löytää sopiva suojaussekoitus, ei yli eikä missään nimessä ali, kiteyttää Ari-Veli Starcke. Käytännön filosofiaan kuuluukin lause: oikein suunniteltu pakkaus voidaan muuttaa älysinetillä väärentämättömäksi älypakkaukseksi. Tällöin tuodaan pakkaukseen internetyhteys pakkaukseen.       Tuotesuojauksen lisäksi Starcke panostaa pakkaussuunnitteluun. Yrityksen showroomissa tuleekin vastaan tuttuja brändejä: porilaisen viskitislaamon vuosikertaviski Old Buck, suomalaista giniä, Kouvolan Lakritsia, huippumuotia… – Pakkaus tärkeä osa markkinointia, se viestii brändistä ja luo mielikuvaa. Luovassa suunnittelussa voidaan hyödyntää oman talon tiimien erikoisasiantuntemusta.