Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Live Verotiedot

Kaupallinen yhteistyö: Ferramen - Tahdon pitävät tossut, kirkkaat silmät ja lämpimät lähdöt

Äänessäni on jotakin häikkää, köhin aamuisin. Vauhtiin pääsy vie tavallista enemmän aikaa. – Mekaanikkomme katsovat mieluusti nieluusi. Näin näkemättä en tietenkään voi suoraa diagnoosia tehdä, mutta ensinnä tarkistaisin akun kunnon. Ja tietysti nesteytys kannattaa tarkistaa ja varmistaa, että koneistoasi rasvaa juuri sinulle parhaiten sopiva öljy.   Palelen. Hytisen. Maantiellä ei sisäistä villapaitaa tai lasista laulukirjaa voi suositella, mitä siis? – Lämmityslaitteesi on saattanut hajota jo aiemmin, muttet ole huomannut sitä kesäkeleillä. Viileitten tullen vika sitten konkretisoituu. Suosittelemme myös erillisiä sisätilalämmittimiä, webastoja ja tietysti lohkolämmittimiä. Aamuistasi tulee huomattavasti mukavampia.   Olen suht vetävännäköinen, mutta nyt vastaantulijat ovat alkaneet vilkutella silmää siihen malliin, että epäilykseni ovat heränneet. Onko minussa jotakin vikaa? – Hämärällä ja pimeällä näkyvyys on aa ja oo. Turvalliseen liikkumiseen suosittelen perusvalojen tsekkausta. Ja muistathan, että kunnon lisävalot lisäävät ajovarmuutta. Pimeillä pikateillä on ilo ajaa, kun lisävalot laajentavat näkökentän metsänreunoille asti.   Olen liikkuvaa sorttia, etenkin kesäisin matkaa taittuu. Ei silloin malta miettiä pikkukorjauksia saati kokonaista faceliftiä.  En taida olla ainut, joka siirtää asioita syksympään. – Kesällä moni kerää kilometrejä eikä malta ajaa telakalle pikkuvikojen takia. Työ- ja kouluarjen keskellä auton jättäminen korjattavaksi on luonnikkaampaa. Ja meillä hoituvat kaikki krempat samalla kertaa. Olemme monimerkkikorjaamo, jossa ei sormi helpolla mene suuhun. Oma mekaanikkoporukka löytää vastaukset valtaosaan kysymyksiä. Ja lisäksi meillä on mahtavat verkostot, joten aja huoleti meille vaan.   En pysty enää pystyssä näillä kesäkengillä, pitäisi saada vähän järeämmät alle. – Kaikki renkaisiin liittyvä on meillä tiukasti näpeissä. Mekaanikkomme ovat hoitaneet renkaanvaihtoja reilut kymmenen vuotta, joten homma sujuu taatulla rutiinilla. Meillä hierot myös rengaskaupat ja halutessasi kesärenkaat lepäävät talven rengashotellissamme.  Lue myös sivun alareunasta Nastat vai kitkat -osio.   Tiedätkö muuten, että ensimmäinen bensakäyttöinen auto näki päivänvalon 132 vuotta sitten ja idean isä oli saksalainen Karl Benz? – Tiedän.   Kitkat vai nastat – vai molemmat? Kitkoilla ja nastoilla on vannoutuneet, uskolliset käyttäjänsä. Kummassakin on puolensa. Ferramenin mekaanikot suosittelevat valitsemaan renkaat käytön mukaan.  Jos pääasiassa ajelee pääteitä, kitkat riittävät pitkälle. Toisaalta kaupunkioloissa esimerkiksi ympyrät ja risteysalueet hioutuvat välillä niin jäänkirkkaiksi, että nastojen purevuus on poikaa. Osa autoilijoista pelaa varman päälle ja vaihtaa kolmet renkaat: kesärenkaat ensin kitkoihin ja vasta ”oikean” talven tullen nastat. Tero Mäkelä on vannoutunut kitkamies, Pasi Jämiäluoma taas nastamies henkeen vereen. Kumpikin saa heittää kolme perustelua omalle valinnalleen.   Tero aloittaa: Rengasmelua ei juurikaan kuulu, ja äänettömyys on miellyttävä plussa. Pito sohjossa ja lumessa on erinomainen. Kitkoilla voi venyttää kesärenkaidenvaihtoaikaa. Pasin vuoro: Nastojen ohjattavuus jäisellä tiellä on ehdottoman hyvä, sille ei ole voittanutta. Jääpito on parempi ja jarrutusmatka pienempi kuin kitkoilla.   Katso video renkaiden vaihdosta