Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Verotiedot

Menestyneen OJL-sormussarjan luoja paljastaa: Cheekin ansaintalogiikkaa ja legoideologiaa

Tavoitteenani on, että koruistani tulee perhekalleuksia, jotka kulkevat suvussa ja jatkavat tarinaa vuosikymmenestä toiseen. Olli Lindroosin korusarjan esikoinen lanseerattiin vuonna 2012, ja sarja on täydentynyt säännöllisesti kahden vuoden välein. OJL-brändi vakiintui käyttöön viime vuonna. Sarjassa on vain premium-tason tuotteita, ja kolmen sormuksen kokonaisuuksien hinnat ovat keskimäärin 3 500 euroa. Myynti on kaksinkertaistunut vuosittain. Käytän vain korkealaatuisia materiaaleja: 18 karaatin kultaa ja Top Wesselton / VS -luokituksen timantteja. Valmistus tehdään Porin Itäpuiston pajassa. Asiakas pääsee yhdistelemään itselleen sopivimman kokonaisuuden. Ajatusmallini vertautuu vaikkapa Cheekin ansaintalogiikkaan. Hyvä brändi myy ensin Stadionin täyteen, sitten tuotetaan konsertin sisältö. OLJ-korujakaan ei tehdä varastoon, vaan mittatyönä tilausten mukaan. Asiakas saa taatusti toivomansa yhdistelmän ja oikean koon kerralla, meillä taas ei seisoteta arvokasta materiaalia varastossa. OJL-brändin yhteensopivuusideaan antoi inspiraationsa kaikkien tuntema tanskalaispalikka. Legojen materiaali on tasalaatuista, ja kuluttajat tietävät sarjojen sopivan toisiinsa vuodesta, vuosikymmenestä toiseen. Siirsin saman lupauksen arvokoruun. Yksi Lindroosin tärkeimmistä arvoista on kotimaisuus. Tiedän, että saisin ulkomailta halvemman työn. Se hilaisi sormuksen hintaa jokusen kympin, ehkä satasenkin alemmas. Kuitenkin kotimainen työ on osa arvojamme ja standardejamme, joten työ pysyy Suomessa. Lindroosilla on neljä myymälää, kolme Porissa ja yksi Helsingin Stockmannilla. Yrittäjä on heilauttanut luutaa Stoccalla rohkealla kädellä. Tein ehdottoman linjauksen, ja nyt kaikki Stockmannin myymälämme brändit ovat kotimaisia. Niiden tulee täyttää samat laatukriteerit, jotka koskevat omaa mallistoani. Hyllyiltä lähti niin hurja määrä tuotteita, että hetken hirvitti. Asiakkaat ovat kuitenkin ymmärtäneet linjauksen hyvin, ja samansuuntainen kehitys on edessä muissakin myymälöissä. Kuten jokaisen menestyneen visionäärillä, Lindroosilla on suuret suunnitelmat. Miestä kiehtovat kansainvälisyys ja maailmanmarkkinat. Brändiä rakennetaan johdonmukaisesti, mallisto laajenee – nyt mukana on sormusten lisäksi myös riipuksia ja korvakoruja samalla yhteensopivuusperiaatteella. Myymälän ja pajan väliseinä vaihtuu lasiseksi, näin ihmiset näkevät meidän käsityöläiset työssään. Ties vaikka joskus voisin toivottaa asiakkaat tervetulleeksi kokonaiseen OJL-Landiin, visionääri naurahtaa. OJL-sormukset Lumi, Sade ja Kide saavat keväällä sisaren, Valon. Korut ovat keränneet gloriaa valtakunnallisissa kauneuskilpailuissa, esimerkiksi Vuoden kaunein sormus  -kilpailussa tuli voitto ja kakkossija vuonna 2012 ja voitto jälleen 2016. Lähikulta kirkastuu vaikka kihloiksi Lindroosin kaikissa myymälöissä myös ostetaan kultaa. Me sulatamme ja puhdistamme kullan ja käytämme sen kokonaisuudessaan koruvalmistukseen. Monen meillä kaupat tehneen mieltä lämmittää tieto, että oma, tarpeettomaksi käynyt korukulta päätyy vaikkapa onnellisen nuorenparin vihkisormuksiin, Lindroos kertoo.