Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Verotiedot

Agenttina aikaansa edellä

KARVIA Energinen, mahdottoman mukava, välitön, avoin ja päämäärätietoinen. Tätä kaikkea on Karvian yhteiskoulun vararehtori Marjo Yliluoma . Kaikki tuo energisyys on purkautunut tulivuoren lailla näkyväksi toiminnaksi. Viimeisimpänä tittelinä hän lunasti loppuvuonna valtakunnallisen YES-agentti -tittelin yrittäjyyskasvatuksen tuloksellisesta työstä oppilaiden kanssa. Tänä vuonna hän toimii myös tutorina muille opettajille. Yliluomaa voisi tituleerata myös hankekuningattarena, sillä niin monta kansainvälistä projektia hän on vetänyt. Kanttin koulun yhteisöllisyys ja virta tunnetaan hyvin maailmalla. Kylän koulumallia on käyty monesta maasta ihastelemassa. Sitten koitti se päivä Karviallakin, että kyliltä lasten äänet katosivat. Jo vuonna 1995 Yliluoma oli kokenut saman ollessaan ensimmäisessä työssään Honkajoen Katkon koulussa. –Ensimmäiset kaksi tuntia olivat tosi rankkoja. Tuhoutuisiko kaikki se, mitä olimme rakentaneet ja johon koko Kanttin kylä oli oppilaiden lisäksi tyytyväinen, Yliluoma muistelee miettineensä kyläkoulujen lakkauttamissinettiä. Kriisi havahdutti kuitenkin toimeliaan opettajan näkemään mahdollisuuksia. –Käänsin sen niin, että olisin huono esimerkki, jos jumittuisin vastoinkäymisiin. Yrittäjyyskasvatuksessakin olin opettanut oppilaita hakemaan ratkaisuja, joten päätin tehdä kaiken niin hyvän kuin mahdollista. Kanttin koulussa jo vuonna 1995 Yliluoma lähti tavoittelemaan kannustavampia opetusmenetelmiä. Kaikelle sille tekemiselle löytyi vuosien saatossa nimikin – yrittäjyyskasvatus. Jokainen oppilas ansaitsee kehuja, ja jokainen löysi vahvuuksiaan projekteissa. Yliluoma halusi antaa lapsille vastuuta tekemisistään ja sanomisistaan. Oli tärkeää, että kaikki oppivat työskentelemään kaikkien kanssa ja toisiaan kannustaen. –Tärkeintä on pettymysten sietokyky. Et voi osta kaikkea etkä voi saada kaikkea, Yliluoma vinkkaa oppilaiden vanhempien suuntaan. –Toisena tulee huumori. On tärkeää luoda luokkaan rento ja kiva ilmapiiri. Kollegat toisinaan ihmettelivät, miten opettaja sai vanhemmat hyväksymään oppiainerajoja ylittäviä oppimismenetelmiä ja oppilaiden vastuun sekä itseohjautuvuuden lisäämisen. Nyt 20 vuotta myöhemmin tiedämme, että ne ovat olleellinen osa uutta opetussuunnitelmaa. –Olen niin kiitollinen, että sain vanhemmat mukaan. Opettaja-minänsä Yliluoma löysi jo ekaluokkalaisena, kun kun en ymmärtänyt opettajan tapaa kohdella poikia, joilla oli selvästi oppimisvaikeuksia. Ne eivät tuntuneet kiinnostavan ketään, mutta tuleva opettaja koki että auttaa voi. Opettajakoulutuksessa hänen käsityksensä vain vahvistuivat. Nykyään lukihäiriöt ja oppimisvaikeudet huomioidaan yksilöllisesti, mutta taival on ollut pitkä. Lähikoulun pienryhmien työskentelytapoja Yliluoma pääsi soveltamaan Karvian yhteiskoulun 21-oppilaisessa luokassa viime syksynä. Uudisrakennuksen luokat valmistuivat Karvian koulukeskukseen perusopetuksen alemmille luokille juuri lukuvuoden alkaessa. Haasteitakin oli oppimisen ilon hakemisessa 3–4 -luokille. –Jännittihän se, onnistunko luomaan neljästä eri koulusta tulleille luokkahenkeä. Yli kaksi kuukautta siinä meni. Vanhempainillassa jo sain sanoa, että luokka toimii, Yliluoma muistelee antoisa Pikkuyrittäjät -projekti tuoreimpana mielessään. Maanviljelijäperheen esikoinen Marjo Yliluoma o.s. Mäki-Kantti syntyi 14.1.1968 Karviassa Naimisiin Esa Yliluoman kanssa 1990, kolme tytärtä Työura luokanopettajana ja johtajaopettajana alkoi Honkajoen Katkon koululla 1990-1995 Kanttin koulun johtajaopettaja 1995–2017 2017 Karvian 220 oppilaan yhteiskoulun opettaja ja vararehtori, kun kyläkoulut lakkautettiin. Harrastaa kuntosalia, lavista, avantouintia ja matkustamista