Marko Saario kirjoittaa näytelmää Emil Cedercreutzista: ”Siinä täytyy olla säkenöivyyttä – näytelmä ei voi olla taidehistorian oppitunti”

Käsikirjoituksen pääpaino on taiteessa. Taide vaatii kuitenkin vastavoiman, sirpaleita yksityiselämästä, jotta näytelmästä tulee kiinnostava.

Marko Saario lähtee usein kävelemään, kun hänen pitää ajatella. Nyt hän kirjoittaa kuvanveistäjä Emil Cedercreutzista näytelmää, jonka kantaesitys on ensi syksynä.

30.1. 18:45

Ohjaaja, käsikirjoittaja Marko Saario on tottunut kävelemään silloin, kun hänen täytyy ajatella.

Viime aikoina hänen on pitänyt sekä ajatella että kävellä, mutta myös istua puuduksiin asti, sillä hän kirjoittaa näytelmää kuvanveistäjä, paroni Emil Cedercreutzin elämästä. Sen vuoksi hän on istunut pitkät tovit Emil Cedercreutzin museossa Harjavallassa lukemassa ja selaamassa aineistoja.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos