Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit

Homeisia ruoka-aineita ja hylkymateriaa

Banaani, pahvi, lujitemuovi, hylkymateria, homeiset ruoka-aineet ja sulatettu styroksi.Tässä osa Kankaanpää Galleriassa käynnistyneen, kuvataiteilija Mikko Ängeslevän sekä kuvataideopiskelija Rosalia Silferin Yugen- näyttelyn aineksista. Näyttelyn nimi Yugen on japanilainen termi tai ajatusmalli, joka tarkoittaa hienostunutta, mysteeristä kauneutta, kokemusta, jota ei voi sanoin kuvata. –On hienoa ajatella, että on olemassa kokonainen kansakunta ja kulttuuri, jonka sanastoon kuuluu termi kokemukselle, joka ylittää sanoilla määritellyn todellisuuden, pohtii Ängeslevä. – Yugen tietoisuudelle voi altistua niin luonnossa kuin taiteessa. Ängeslevän ja Silferin sanoittamattomissa teoksissa on havaittavissa monia samankaltaisuuksia, ainakin materiaalikokeiluissa ja uusiintuvissa teosmuodoissa. Myös materiaalien kontrolloimattomuus on molemmille tekijöille tunnusomaista. Silferin teoksissa estetiikka on pienieleistä ja harkittua, vaikka kokeellisen tekniikan kautta tekijä joutuukin luottamaan paljolti sattumaan. – Käytän teoksissani homehdutettuja materiaaleja, enkä voi koskaan tietää miten joku orgaaninen materiaali käyttäytyy esimerkiksi lujitemuovin alla, se on ajatus ja haaste, joka myös kiehtoo, paljastaa Silfer. Luonnonelementeistä, kierrätysmateriaalista ja sekatavarasta koostettua näyttelyä johdattaa taidepuheessa jonkin asteisessa pannassa ollut esteettisyys. Estetiikka voi olla subjektiivista, mutta myös objektiivista poisoppimista. – Jokin ajatuksena epämiellyttävä voi kuitenkin olla todella esteettistä, niin kuin home, jonka kauneutta olen yrittänyt säilöä ja toisintaa, pohtii Silfer haastaviakin materiaalivalintojaan. Yugen-näyttelyn teokset ovat ehkä maalauksia, ehkä reliefejä tai veistoksia, jokainen omanlaisiansa orgaanisen ja epäorgaanisen mielenkiintoisia sekasikiöitä. Silferin ja Ängeslevän kokonaisuus on kaunista jätettä, lajittelematonta ja sisältää paljon raa’aksi jätettyjä kontaktipintoja.