Kaupallinen yhteistyö

Yrittäjäsanomat: Posti alkaa myös bensabongariksi – jakajien suunniteltu keräävän ABC-ketjulle 800 kilpailevan bensa-aseman hinnat

Postinjakajien työhön voi kuulua jatkossa myös huoltoasemien hintatietojen kerääminen. Yrittäjäjärjestö kritisoi kovin sanoin Postin suunnitelmia.

Yrittäjäsanomat: Posti alkaa myös bensabongariksi – jakajien suunniteltu keräävän ABC-ketjulle 800 kilpailevan bensa-aseman hinnat
Jari Lammassaari, Tarja Aho

Postinjakajien työhön voi kuulua jatkossa myös huoltoasemien hintatietojen kerääminen. Yrittäjäsanomat sai haltuunsa Postin ohjeet suunniteltuun Bensabongari-operaatioon, jolla kerätään päivittäin ABC-ketjulle jopa 800 sen kanssa kilpailevan bensa-aseman hinnat.

Yrittäjäsanomien haltuunsa saamissa Postin sisäisissä Bensabongari-operaation ohjeissa lukee, että Postin työntekijät käyvät 18.4. alkaen keräämässä asiakkaalleen sen kilpailijoiden polttoaineiden hintoja jakeluasemilta eri puolilta maata. Bensabongareina toimivat postin perusjakelun, varhaisjakelun ja kuljetuksen työntekijät.

”Asiakkaamme hyötyy merkittävästi, kun voivat hinnoitella etänä asemansa tietäen kilpailijoidensa hinnat. Tankkaamisen ”ruuhka-ajat” (ennen klo 9 ja klo 15 jälkeen) ovat heille tärkeimmät”, Postin ohjeistuksessa lukee.

Yrittäjäsanomien saaman tiedon mukaan Postin asiakas suunnitellussa bensabongauksessa olisi ABC-ketju.

Yrittäjäsanomien kysyessä Bensabongari-operaatiosta Postin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Timo Anttila suostuu vastaamaan vain:

– Emme tee nyt tiedonkeruuta. Olemme kyllä kokeiluluontoisesti tehneet ja mikäpä ettei ettemmekö voisi tehdä sitä tulevaisuudessa, koska meillä on valtakunnallinen verkosto. Pyrimme kehittämään uusia liiketoiminnan muotoja Postille, Anttila muotoilee.

Posti on viime aikoina ilmoittanut laajentavansa toimintaansa nurmikonleikkuuseen, vanhustenhoitoon sekä oluen kuljettamiseen kauppoihin ja jopa niiden hyllyttämiseen siellä.

 

Hintojen keruu jopa 800 bensa-asemalta

Yrittäjäsanomien haltuunsa saamassa Postin Bensabongari-ohjeistuksessa kerrotaan, että hintoja kerätään 600–800 asemalta 1–2 kertaa päivässä. Muutamalta kymmeneltä asemalta tietoja kerätään useita kertoja päivässä. Lauantaisin hintatietoja kerättäisiin 230 asemalta, sunnuntaisin joiltakin asemilta.

Ohjeet ovat yksityiskohtaisia ja niissä neuvotaan esimerkiksi miten tiedot kirjataan tietojärjestelmään sisään.

Postilaisia neuvotaan ohjeissa, että ”jos sinulta kysytään hintatiedon keruun yhteydessä (tai missä tahansa muussa yhteydessä työyhteisön ulkopuolella) Postin toiminnasta huoltoasemilla, niin vastaa aina: Posti tekee markkinatutkimusta”.

Postin ohjeissa painotetaan, että ”älä mainitse asiakasta nimeltä, kuten emme ikinä muutenkaan mainitse asiakkaidemme nimiä!”

S-ryhmän ABC-ketjujohtaja Antti Heikkinen myöntää, että Postin kanssa on käyty neuvotteluja, mutta on muuten asiasta vaitonainen:

– Mainitut luvut ja faktat eivät ABC-ketjun osalta pidä paikkaansa. Meillä on erilaisia tapoja kerätä markkinatietoja, markkinatilanne polttonestetoimialalla muuttuu jopa useita kertoja päivässä, Heikkinen sanoo.

– Pääosin tietoja kerätään ABC-ketjussa oman henkilökunnan voimin, mutta paikoin käytämme myös yhteistyökumppaneita apuna. Posti on yksi taho, jonka kanssa on käyty yhteistyöneuvotteluita, ketjujohtaja Heikkinen kommentoi.

 

”Posti keskittyköön hoitamaan jakelua”

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen pitää Postin uutta aluevaltausta ”erikoisena touhuna”:

– Olisi suotavaa, että Posti keskittyisi ydintoimintaansa hoitamaan jakelua, jossa on riittämiin ongelmia, eikä ryhdy ison kauppaketjun hinta-agentiksi, Pentikäinen jyrähtää.

– Seuraavaksi Posti varmaan selvittää, kuka nukkuu kenenkin vieressä, Pentikäinen heittää.

– Järkytyin, kun luin Postin aloittavan ABC-ketjun polttoainehintojen seurantapalvelun. Seuraavaksi on syytä ulkoistaa Postin ydinpalvelut eli postin jakaminen, silloin Posti kilpailee samalla viivalla  yritysten kanssa. Ydinosaamisen kehittäminen on jäänyt Postilla toisarvoiseksi, kun se hakee erilaisia palvelukokonaisuuksia muilta aloilta, joihin ei Postilla ole ammattitaitoa, sanoo Satakunnan Yrittäjien toimitusjohtaja Markku Kivinen.

 

”Bensa-alalla yrittäjillä suuria vaikeuksia”

Pentikäinen muistuttaa, että bensa-alalla hintasota on jo valmiiksi kovaa, ja yrittäjillä on suuria vaikeuksia.

– Nyt Postin tiedustelun avulla S-ryhmä saa reaaliaikaisella hintaseurannalla pienet kilpailijat entistä pahemmin polvilleen, Mikael Pentikäinen toteaa.

Pentikäisen mukaan Postin hallituksen olisi aika miettiä, mikä on Postin ydintehtävä. Jos Postin hallitus ei osaa sitä harkita, omistajaohjauksen pitää antaa tukiopetusta.

– Postin pitäisi olla osa kansallista jakeluinfraa, joka auttaa yrittäjiä, eikä kansallista tiedusteluinfraa, joka suosii suuria toimijoita ja johtaa kilpailun ja yrittäjyyden vähentymiseen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

 

Bensiinikauppiaiden liitto teki kantelun

– Suutari pysyköön lestissään, kommentoi Postin uutta aluevaltausta Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen liitto SBL:n puheenjohtaja Juha Yli-Kesäniemi.

Sinänsä hänen mukaansa hintojen vertailu ja muu markkinatutkimus on normaalia toimintaa ketjujen välisessä kilpailussa, mutta Postin laaja operointi bensabongarina on uutta.

– Mutta olen osannut odottaa jotakin tällaista ABC:n suunnalta, Yli-Kesäniemi toteaa.

Yli-Kesäniemi viittaa lausunnollaan ABC:n aloittamaan polttoaineiden hintasotaan. S-kortilla on alkuvuodesta lähtien alkanut saada ABC:llä senttipohjaista alennusta polttoaineiden hinnoista.

– Polttoaine on sisäänvetotuote monissa paikoissa missä S-marketin pihassa on ABC, kuvailee SBL:n Yli-Kesäniemi.

Bensiinikauppiaiden liitto SBL on muutama viikko sitten tekemässään kantelussa pyytänyt kilpailuviranomaisia selvittämään, onko myös bensiini osa päivittäistavarakauppaa uuden kilpailulain perusteella. Uudistunut laki sisältää säännöksen, jonka mukaan määräävä markkina-asema päivittäistavarakaupassa saavutetaan vähintään 30 prosentin markkinaosuudella.

S-ryhmällä tämä raja ylittyy, samoin ABC:lla markkinaosuus bensan myynnistä on yli 30 prosenttia ja toisaalta Nesteellä dieselin myynnistä.

 

”Kestämätön tilanne”

Muut ketjut ovat joutuneet lähtemään mukaan ABC:n aloittamaan hintasotaan, mikä on tietenkin kuluttajan etu, mutta ei järkevää liiketoimintaa.

– Tämä on määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä. Pitemmän päälle on kestämätön tilanne varsinkin pienemmille toimijoille, että polttoaineita myydään alle ostohintojen, bensiinikauppiaiden puheenjohtaja Juha Yli-Kesäniemi toteaa.

 

Lue artikkeli Yrittäjäsanomista

 


Kaupallinen yhteistyö

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Etusivullamme juuri nyt: