MainosSatakunnan hyvinvointialue

Minna, 47, kieltäytyi lääkärin ihmeaineesta ja otti jalat alleen: ”Elämäni paras päätös”

Elettiin elokuuta. Vaaka näytti liikalukemaa, Minnaa väsytti ja masensi. Nyt, kolme kuukautta myöhemmin vastassa on keventynyt ja motivoitunut nainen. Miten elintapamuutos oikein tapahtui?

”Otin lenkkarit kaapista ja lähdin kävelemään. Se ei maksa mitään, mutta antaa valtavasti”, Minna Dal vakuuttaa.


29.11.2022 10:18

Minna Dal muutti pari vuotta sitten Tampereelta Nakkilan Hormistoon.

”Ylipaino vaivasi ja kunto oli nolla. Käytin autoa pieniinkin siirtymiin. Käveltyäni parin kilometrin päässä asuvan sisareni Mirvan luokse olin aivan poikki. Päätin, että nyt riitti.”

”Päätin, että nyt riitti.”

Lääkäri tarjosi oikotietä onneen

Minna kuuli laihdutusvalmisteesta ja otti yhteyttä lääkäriin.

”Sain insuliinikynäreseptin. Sen tehoa olisi päässyt kokeilemaan 180 euron kuukausihinnalla. Tuumin, että no way.”

Minna tunsi kuitenkin tarvitsevansa elintapamuutokseen ohjausta ja otti yhteyttä Kessoten hyte- eli hyvinvointi- ja terveysvalmennukseen.

Tasapainoiseen ja terveelliseen elämään kuuluvat myös herkut. Elintapamuutos ei kaadu mustikkapiirakkaan tai chilipähkinäkouralliseen.

Oma tavoite löytyi helposti

”Menin vastaanotolle ja meillä synkkasi Jalavan Marin kanssa heti hyvin. Kävimme läpi tavoitteitani, juttelimme ateriarytmistä, annoskokojen pienentämisestä ja minulle sopivista liikuntamuodoista. Tapaaminen oli mukavan rento ja kannustava”, Minna kertoo.

Hän lähti kävelemään ja löysi oman tiensä. Kodin nurkalta aukeaa peltotie, joka tekee mukavan lenkin metsäisessä maisemassa. Kävely alkoi maistua, ja pian siihen tuli himo.

Vinkit

Minnan vinkit elintapamuutokseen

  • Mieti, mikä on itsellesi tärkeää.

  • Tee päätös.

  • Laadi tavoite ja suunnitelma.

  • Luota itseesi äläkä lannistu.

  • Ole itsellesi armollinen ja palkitse itseäsi.

Heti kaikki mulle tässä ja nyt!

Fysioterapeutti ja hyte-valmentaja Mari Jalavan juttusille hakeudutaan monista syistä.

”Yksi on huolissaan ylipainosta, toinen korkeista kolesteroli- ja sokeriarvoista. Murheena voivat olla uniongelmat, yleinen jaksamattomuus tai epävarmuus omasta ruokavaliosta”, hän kertoo.

Välillä hän joutuu toppuuttelemaan asiakkaitaan.

”Moni toivoo, että elintaparemonttiin olisi nopea ratkaisu, pilleri tai pistos.

Muutos lähtee kuitenkin omista valinnoista ja päätöksistä. Ei kuitenkaan kannata olla liian hätäinen. Kilot ovat tulleet vuosien aikana, eivät ne lähdet viikossa, parissa.”

”Kannustan jokaista löytämään oman reittinsä. Yhdelle se voi olla uimahalli, toiselle kuntosali, kolmannelle ruokaremontti tai säännölliset kävelylenkit”, Mari Jalava kertoo.

Minnan esimerkki lämmittää

Mari muistuttaa, että tavoitteeksi kannattaa ottaa pieniä juttuja, jotka voi oikeasti saavuttaa.

Esimerkiksi Minnan ensitavoite oli jaksaa kävellä siskon luokse ilman huilitaukoa. Hän aloitti vähitellen, pienin askelin ja oli itselleen armollinen. Nyt, kolmen kuukauden harjoittelun jälkeen, hän tekee reissun kevyesti parikin kertaa päivässä.

Elintapamuutos on vaikuttanut kokonaisvaltaisesti Minnan elämään. Kunto on noussut, paino pudonnut reippaasti yli kymmenen kiloa ja mieli piristynyt. Annoskoot ovat pienentyneet, kasvikset ja juurekset saaneet tilaa aterioissa ja ravintorasvat vaihtuneet kolesterolia alentaviksi. Punaisen lihan sijaan hän suosii kanaa ja kalaa.

Info

Jos kaipaat tukea

  • Keskustele terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.

  • Moni Satakunnan kunta järjestää ohjattua liikuntaa ja liikuntaneuvontaa.

  • Tutustu omaolo.fi-verkkosivulla ilmaisiin ja itsenäisesti tehtäviin hyvinvointivalmennuksiin. Aiheita ovat muun muassa arjen harmituksen vähentäminen, painonhallinta, tupakoinnin lopettaminen ja parisuhteen haasteet.

Minna rohkaisee muita ja lohduttaa, ettei kaikista herkuista todellakaan tarvitse luopua.

Valmennuksessa hän käy edelleen säännöllisesti.

”Tykkään Marin tavasta. Hän ei käskytä eikä syyllistä, vaan puhuu selkeästi ja kannustavasti.”

Kävely kauniissa metsäympäristössä rauhoittaa. Liikunnan lisäys ja suolankäytön vähentäminen laskevat myös verenpainetta.

Nyt on elintapamuutoksen aika!

Hyte-tapaamisissa jutellaan usein syvällisiä.

”Lääkärillä on vartti aikaa ja kiinnekohta yhdessä vaivassa. Minä voin kuunnella asiakkaan murheita ylimmästä hiustupsusta kantapäähän. Ja tapaamisia sitoo tietysti täysi vaitiolovelvollisuus.”

Mari tietää, että työsarkaa Satakunnassa riittää.

”Meillä on valitettavasti Suomen ylipainoisimmat lapset ja nuoret, myös diabetes-luvut hipovat maan kärkeä. Suosittelen vanhempia pohtimaan, kuinka he voivat tukea lastensa tervettä kasvua ja jaksamista esimerkiksi koulussa. Lapset ja nuoret kun ottavat mallia vanhemmiltaan ruokavalintoihin ja liikkumiseen, hyvässä ja pahassa. ”

Info

Hyvinvointialue lukuina

  • 16 kuntaa ja kaupunkia, joissa tarjotaan jatkossa sujuvampaa ja oikea-aikaisempaa palvelua asukkaille

  • Asiakkaina yli 215 000 satakuntalaista

  • Työllistää 10 000 ammattilaista

  • Rahoitus 1 mrd. € vuodessa

  • Yhdistyviä organisaatioita 9

  • Hyvinvointialueen ylintä päätösvaltaa käyttää aluevaltuuston 69 jäsentä

  • Aluehallitukseen kuuluu 16 jäsentä

satakunnanhyvinvointialue.fi

Lue myös:

Ovatko Satakunnan 100 000 tulipesää valmiina talveen? – Mikon selkeillä ohjeilla kotisi ei päädy piikiksi palotilastoon

Alkoholikokeilu tuo kutsun Valomerkki-keskusteluun nuorelle ja vanhemmille

Nuorten hyvä hoitomalli saatavana omassa koulussasi: Tunnista masennus ja löydä tie ulos

Lue myös: