Loistavatko muiden kenttien valot Poria kirkkaammin? –Pohjois-Satakunta ei lennä Porista

Pohjois-Satakunnan kunnista kaikki antoivat Porin lentoliikenteen tukipyynnölle rukkaset.

Satakuntaa on joskus sanottu maantieteelliseksi pussinperäksi. Se pitää paikkansa siitä huolimatta, vaikka maakunnan 16 kunnasta jokainen sijaitsee liikenteellisesti otollisemmassa osassa maata kuin iso osa Pohjois-, Keski- tai Itä-Suomen kunnista.

22.9. 6:00

Porin valtuustosta kantautui kitkeriä kommentteja, kun valtaosa Satakunnan muista kunnista ei lämmennyt pyynnölle lähteä tukemaan Porin ja Helsingin välistä lentoliikennettä.

Kuntien nuivalle suhtautumiselle oli selkeä syy: raha.

Sitä kutsutaan vastuulliseksi taloudenpidoksi. Kuntien mahdollisuudet tukea lentoliikennettä aidosti vaikuttavilla euromäärillä ovat niin pienet, että tuki jäisi symboliseksi.

Kankaanpää, Karvia, Jämijärvi, Siikainen ja Pomarkku eivät kokeneet tarpeelliseksi osoittaa ja ostaa mahdollista myötämieltä muodollisella summalla eli 2 000 eurolla niin kuin Säkylä teki. Vaikka tarkoitus olisi hyvä, kolmen miljoonan euron vuosikustannuksissa pari tonnia voi jopa kuulostaa vinoilulta.

Porin ajatuksissa näet oli – ja on kai edelleen – että kulut jakaantuisivat kolmeen miljoonan euron suuruiseen osaan, joista yhden kattaisi Pori, toisen valtio ja kolmannen Satakunnan muut kunnat ja elinkeinoelämä yhdessä.

Rahan lisäksi myös maantiede vaikutti.

Pori on Satakunnan pääkaupunki, mutta vähän syrjässä. Ihmisluonteeseen on sisäänrakennettu ”matkanteon moodi”, jossa ei kovin mielellään edetä ensin pitkää matkaa ”väärään suuntaan”.

”Porin lentoliikenne on tärkeintä juuri Porille.”

Kankaanpäästä, Jämijärveltä tai Karviasta on jo melkein Pirkkalan lentokentällä samassa ajassa, joka kuluu Poriin päristelemiseen. On luontevaa suunnata suoraan sinne päin, minne matka muutenkin johtaa ja missä lentoliikenne reittitarjontoineen on selkeästi vilkkaampaa.

Nyt annetut rukkaset eivät poista sitä, etteikö lentoliikenne olisi tärkeää Porille – ja myös koko Satakunnalle.

On selvää, että maakuntakentän lentoliikenteen tulisi jatkossa ehdottomasti olla osa valtion tukemaa lentoliikennetoimintaa, kuten Kajaanin, Joensuun, Jyväskylän, Kokkola–Pietarsaaren ja Kemi–Tornion kentillä.

Nykyinen jälkipyykki paljastaa myös sen, että maakunnallinen edunvalvonta on epäonnistunut.

Nähtäväksi jää, miten Porille pyllistäminen vaikuttaa muihin maakunnallisiin vääntöihin tai yhteistyöhankkeisiin. Ei ole varmaan, kuinka paljon Poria kiinnostaa muiden kuntien tukeminen, jos esimerkiksi isojen talouspaineiden puristuksessa olevassa aluevaltuustossa aletaan miettiä säästökohteita.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos